28‏/01‏/2007

وتـــــــــــــــــــــــــــــــر


............ أنا ولحن قد تغرب في وتر
............ وبريق احلامٍ تواري وإندثر
........ ورفات صوتٍ قد غفا بجوانحي
............... ودموع أزهارٍ يجافيها المطر
.................. ماكنت احسب أننا
.......... يوماً سيمحونا قدر ..........
ماكنت أحسب أن ذاك الحب _يوماً_ ينكسر
........ ماعاد عندي غير طيف مشاعرٍ
وأنين كلماتٍ_بقلبي_تحتضر
ماعاد عندي غير عطرك بالرسائل مستكين
يروي الحكايا في جموع العاشقين
...... يروي _حبيبي_عن حكايتنا التي
وكأنها صارت خيالاً بين أحضان السنين
لكنني...... لازلت أبحث عن عيونك في الدفاتر
لازال في الأعماق شئ من مشاعر
ورحيق ماضينا يؤرق مهجتي
فأتوه في الذكري.... وفي قلبي أسافر
لازالت الأقلام ترفض أي حرف بعد كلماتي إليك
..... وأناملي ليل الشتاء
تشتاق دفئك سيدي......... تهفو إليك
فإفتح رحابك ...... ضمني
فجميع أوطاني لديك
وإرجع إلي دنيايّ قلبي ينتظر
إرجع بغير الإعتذار عن الرحيل _ولا عجب_0
أهناك في الأقدار قدر يعتذر؟!!!؟

هناك 27 تعليقًا:

Ahmed EIssa يقول...

اخيرا ولله الحمد بعد صراع طويل انا اول واحد يعلق ...

جميلة قوي ..عارفه انتي مزجتي فيها مشاعر كتير جميلة..يعني بالرغم من انها حزينة شوية الا ان في جمل معينة بتحسسني ان في امل..

ما كنت احسب ان ذاك الحب يوما ينكسر ..الاحساس فيها عالي قوي

لازالت الاقلام ترفض اي حرف بعد كلماتي اليك..اقوي بيت ..

الفنالة بلغة المسرح يعني النهاية هايله بجد..قوية ومنزلتش بالايقاع بل بالعكس انتهت بقوة جدا

تحياتي ..زي دايما مابقول انا مش سهل حد يأثر فيا..بس واضح اني حقولها كتير بعد كدة من هنا ورايح

عماد رفعت يقول...

للاسف القدر مابيعتزرش
بس ليه دايما بنحط خطايانا وخطايا الخائنين في الحب علي القدر
نحن نصنع القدر في الحب عندما نختار حبيبنا

Amany Y. El-Saeed يقول...

الله يا مي...أنا قريتها كلمة كلمة...خلصتها في 5 دقايق تقريبا...كان نفسي أعيش 5 دقايق زيهم في الهدوء ده من زمان...ميرسي

^ H@fSS@^ يقول...

حبيبتي مي
تسمحيلي اني اكتفي بالقراءة و الاستمتاع و بس
بجد انا قريت البوست اللي فات و معرفتش اقول ايه و انا اكره ما عليا اني االف تعليق مالوش معنى بالذات لما يكون الكلام فعلا عالي المستوى

جيت البوست لقيته زي اخوه
فبجد ثقي تماما اني من المتابعين الدائمين لكن افضل اكون صادقة عن اني اثبت حضور و يلا السلام
فهمتيني يا قمر؟؟؟
صحيح لو نزلت مصر باذن الله حشوفك ولا لأ؟؟

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
انا ليا الشرف بتعليقك كأول تعليق
متشكرة علي تعليقك الجميل وكلامك اللي يفتح النفس

وله نهاية
اولا:شكرا علي الزيارة الجميلة والتعليق
ثانيا:انا لما قلت في القصيده"اهناك في الاقدار قدر يعتذر"كنت قصداه هو ....بمعني انه قدري مهما رحل او بعد لما يرجع مش لازم يعتزر او يبرر لانه قدر
شكرا

أماني
ربنا يخليك ياقمر........الحمدلله انها عجبتك ولو انك مختفية من فترة ومطنشانا
شرفتيني

حفصة
حبيبتي وحشتيني....... فهماكي ياست الكل.وانا ليا عظيم الشرف بمتابعتك لينا
طبعا اكيد لو نزلتي لازم اشوفك اجيلك علي عيوني انا متشوقة اعرفك واقعد معاكي بجد.....هستنية يوم نزولك مصر
تنورينا

Haitham Abu Akrab يقول...

ليه حرام علكي
ليه القدر
هو الشماعه بتاعتنا
للدرجه دي وصل بيكي
الاستسهال ف الشعر
انا زعالن منك جامد
متبقيش زي الناس
الضعيفه شعريا
انتي انسانه قويه وشاعره جميله
بلاش المواقف دي
في كلامك


انتي قويه في حاجات كتير
متبوظيهاش
باستهبااااااااااااال

Haitham Abu Akrab يقول...

هيا فيها حاجات حلوه كتير
بس اسف ع الهجوم ده لانها استفزتني جامد
سوري يا مي
بس اعملي احسن المره الايه
في تشبيها ت القهره

احمد عطالله يقول...


السيده العزيزه ولاخت الجميله ولانسه المحترمه والشاعره الرقيقه والفيلسوفه الصغيره مي عبد الرحمن
تحيه طيبه وبعد
--
مقدمه لسيادتكم
احمد عطالله وهيثم ابوعقرب
نرجو التكرم بالموافقه علي الحصول
تذكره سماح ع اللي اتعمل ف البلوج
ونرجو التاكد ان احدا لم يره سوانا ورابعنا الشيطان
وهو الان يرقد في الدرافت مغللا بالسلاسل علشان مينشرش الفضيحه ومينمش مع اي حد من صحابه او زمايله و لو الموضوع لسه مضايقك
احنا قررنا هندخل جمعيه
وهنقبضها علي 2020
علشان نشتري بيها دبل
نشبكك احنا الاتنين
وانتي اللي هتعزمينا علي حسابك في كل مره

تحياتنا القلبيه
عطالله
ابوعقرب

Haitham Abu Akrab يقول...

لسه غضبانه

لو لا

ردي ع الكومنت

^ H@fSS@^ يقول...

اسم حضرتك مذكور عندي في التاج اللي جالي من انا حرة و انا رديت عليها و بدوري بلففه على البقاي
زوروني تجدوا ما يسركم

أحمد سلامــة يقول...

جممييييييييييييييييييله مووت
أهناك في الأقدار قدر يعتذر؟
بجد حرفنة شعريه فظيعه
ولعب رائع رائع بالحروف
بجد كل قصيده يا مي بتبقى فيها حته احتراف كده من بتوع الشعر العمودي بتخليني ابقى قاعد كده ،،،،
فاهمة طبعا ؟؟

دينا فهمي يقول...

أول ما دخلت مدونتك حسيت إني في مدونتي (:

basma saghir يقول...

عايزة اكتب كلام كبير ونقد وكدة بس مش قادرة فعلا لاني حاسة ان الكلام اكبر مني وانا مجرد قارئة معجبة بيه
عارفة لما تحسي ان الكلام بيلمس حاجة جواكي..اكيد طبعا عارفة
هو ده الي حصلي

سلامي ليكي واعذريني لو تعليقي بدون معنى

samvet يقول...

احساس الكلمات رائع ع فكرة

غير معرف يقول...

هااااااااااااااااايله
أوى أوى


ماكنت أحسب أننا يوما سيمحونا قدر

جميله اوى
وعجبتنى كمان
فجميع أوطانى لديك

أهناك قدر يعتذر..؟

قد ايه جميله واثرت فيا كتير
أنا قريتها كتير اوى
وكل مره كنت ببقى عاوز اقراها تانى

بس بجد توهت
بين
الحب والكبرياء والكرامه
والسماحه والعطاء والحنان

وبعيد عن اللغبطه بتعتى دى هى جميله أوى أوى
ياوتـــــر

اقصدى يامى
ياجميله

ههههه

Tamer Nabil Moussa يقول...

كلمات جميلة واكثر من رائعة مى

كتبتى فابدعتى

تحياتى

elgharep يقول...

كالعادة وعادة الشعر الرومانسى الحزن يملأ كافة الأركان من البداية للنهاية
مشاعر رقيقة كلمات مختارة بعناية
الغريب

vision يقول...

جميله اوى انتى اصلاا القلم بتاعك حر اوى وبحس من كتاباتك ان مزاجك مزاج فنانين كده مزاج شعراء عالأخر حتى فكرك زيهم انا متابعاكى من فتره لكن مكنتش لسه عارفه اعلق اقول ايه خوفت بأه ابأه ممله واقعد اقوللك الله عليكى وتحياتى وامشى لا بجد اسلوبك جرىء سلاام يا قصاقيص يا جميله

الأباصيرى يقول...

تصفيق حااااااااد
جميلة بجد

أحساسك هايل

تحياتى

SomeOne يقول...

انا مقرتش القصيدة لسة و مش حقراها
دلوقتي

انا بس بمسي


انا غبت كتير بس مفتنيش حاجة
المهم

مساااااااااااء الخييييييييييير

قصاقيص يقول...

هيثم
اولا انا مش بلوم علي القدر خااااااااااالص انا قاصدي حاجه خامسة غير اللي انت فهمته
ثانيا: دوس في النقد ولا يهمك ..المهم تقول رايك

عطالله وهيثم
انتو بتسيحولي؟؟ وبعدين 2020 مش هكون
فاضيه ممكن ناجل شويه؟؟
ولو ان موضوع العزومه ده حسسني انكم داخلين علي طمع
سماح يا اصدقائي


هيثم
اديني رديت وبعدين ما انا كلمتك وقلتلك مش زعلانة.....لازم نسيح لبعض

حفصة
معلش مقصرة انا في الزيارة بس لو عرفتي ظروفي هتعذريني بجد
وحشتيني

قصاقيص يقول...

سلامة
طبعاً فاهمة ولو إني زعلانة منك بجد .... بس تعرف رايك بجد من الاراء اللي بتفرق معايا
مانتحرمش

دينا فهمي
شرفتيني وعموما البيت بيتك .يوووه...قصدي المدونة مدونتك

بيسوو
شكرا علي تعليقك الجميل ده وصدقيني موهبه التذوق والاحساس بكلمات غيرك مهما كانت قوتها او ضعفها موهبة ماتقلش عن الكتابه ويمكن اهم كمان
شرفتيني

mansourawy
شكرا يابلدياتي علي الزيارة الجميلة

قصاقيص يقول...

أسامة
أخيرا كتبت حاجه عجبتك وماطلعتليش فيها عيوب كتير
والله فرحانه بجد
ويارب دايما

tamer
شكرا علي تعليقك الجميل.....اخجلتم تواضعنا
شرفتني بالزيارة


الغريب
ربنا يخلي تعليقاتك الجميله دي

قصاقيص يقول...

camera_girl
ميرسي علي الزيارة الجميله والتعليق الرقيقه
وفي انتظار تعليقاتك الجميلة دايما

الأباصيري
أشكرك بشده وميرسي علي الزيارة الجميله دي ...... شرفتني

شادي
مساء النور ياناسينا....... فين تقييمك للقصيدة انا منتظرة
وماتغيبش كتير


شكرا للجميع

3asfortels7ab يقول...

جارحة هي كلماتك تفتح الابواب وتزيح الستائر عن القلوب المحطمة

قصاقيص يقول...

3sforetelsa7ab
اّسفه لو كلماتي فكرت اي حد باي حاجه حاول ينساها
وميرسي لرقتك وذةقك وزيارتك الجميلة

قصاقيص يقول...

شكراً للجميع