04‏/01‏/2007

خاطرة


ياسندباد القلب عهدك خاطرة
سرعان ماتهفو بقاع الذاكرة
قد كنت في عمري مجرد حالة
يوماً سأرويها كأي مغامرة
أخطأت حين حسبت حبك جامحاً
أخطأت حين حسبت قلبك فاتحاً
اليوم ترحل في قلوعٍ خاسرة
اليوم أدرك أنني أخطأت طوعاً في القدر
وعشقت عيناً ماكرة

هناك 16 تعليقًا:

SomeOne يقول...

في يوم صحيت شاعر براحة و صفا
الهم زال و الحزن راح و اختفي
خدني العجب و سألت روحي سؤال
أنا مت ؟ و لا وصلت للفلسفة


انت بقى شكلك وصلتي للفلسفة

ده بقى
خاطرة
ولا حلم
ولا اعتراف

انا كل مرة ادخل اتشكر في شعرك
يا ستي اتوضعي شوية واكتبي حاجة كده اي كلام
عشان بس الحسد

بكل صراحة
لو قالولي المتنبي اللي كاتب الكلام ده ح اصدق

بالتوفيق
يا شاعرة مصر الاولى

غير معرف يقول...

هايلة يا مى
والله انا مستخسر موهبتك ديه فى المدونة...بس اهى حاجة كويسة عشان تجمعى اشعارك كلها عليها و يمكن يجى يوم نقراها فى كتاب

غير معرف يقول...

اه بالمناسبة يا مى
انتى دخلتى مدونة شاب متحرر اللى اسمه كريم؟
لو مدخلتهاش ادخليها و اتصفحى مواضيعه عشان تعرفى انهى نوع من التحرر بيطلبه؟
هذا طبعا مع كامل احترامى لشخص الاستاذ كريم صاحب هذه المدونة

elgharep يقول...

كل سنة وأنت طيبة يامى
كلماتك جميلة وموضوعك أجمل لكن الى حد ما مكررة بعض الشئ
على العموم عمل رائع
بالتوفيق
الغريب

kareem azmy يقول...

هااااى مي :

صراحة اشعر بقلبى ينتفض

انا قريت قصيدتك و عجبتنى و كنت ناوى اكتب كلام كتير جدا

بس بعد القصيدة قريت تعليق ( عاشور )

و هو كلمك عنى
لا ادرى ما هذا الشعور الداخلى
بس هو غالبا خوف
خوفا من ان يكون كلامه صحيح
و خوف من ان اخسر صديقه عزيزة احببتها

صديقتى هلى حقا لم تفهمي كلامى ؟؟
هل حقا لم تدركي كونى انسان متحرر ؟؟

انا فى انتظار ردك
و لكن انت لكي مطلق الحرية فى اختيار الاستمرار او نهاية صداقتى بكى

و لن الومك على هذا

كريم

قصاقيص يقول...

شادي
انا علي فكرة الأحتمال الاول" مت" مش وصلت للفاسفة.........دي بقي التلاتة" خاطرة وحلم وإعتراف"" وبالاضافه لكونها" قرار" كومنتاتك ديما بتشجعني...أشكرك

الغريب
متشكرة جدا.اما كون الموضوع اللي اتكلمت عنه متكرر فده لان الجرح متكرر الحدوث" زي مابيقولوا في النحو- حدوث جواب الشرط لوقوع فعل الشرط" وعموما اشكرك بشدة علي زيارتك

قصاقيص يقول...

عاشور
طول ما إنت استاذي مش بعيد فعلاً إني أوصل وأطبع كتاب
أما بالنسبه لزيارة مدونة" شاب متحرر" فأنا بالفعل زرتها بس طمعاً في إني اتكلم معاك ع الميل أو التليفون مش هقولك عن رأيي حالياً في " نوع التحرر اللي بيطلبه كريم" معلش يا أستاذي إنت عارفني كويس"طماعــــة" أشكرك بشدة علي متابعتك

قصاقيص يقول...

كريم
أنا متشكرة جداً لزياراتك المتكررة للمدونة ..........أتمني القصيدة تكون عجبتك.......... أما ياصديقي ردي اللي إنت منتظره هسيبه عندك في المدونة بعد ما أقرا كل الكتابات اللي هناك ولازم تثق إني هكون حيادية
سعيدة بصداقتك ليا وللمدونة....تحياتي

أحمد سلامــة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Dr-SiNdbAd يقول...

ماذا اكتب فى خاطرة
قدا ملات الجو بعطرها

ماذا اكتب فى اعتراف
قد خلى منه الانانية

ماذا اكتب فى ابيات
ينحنى لها الجبابرة

هاااااااااااايل يا دكتورة

قصاقيص يقول...

عزيزي سلامة
بجد مش عارفة من غير تعليقاتك الجميلة دي كان ممكن اكمل ازاي
وعموما بعد جزيل الشكر ليك....انت حبيتها علشان انا لما كتبتها كان من شهور قبل ما اعمل المدونة فطلعت زي ما انا حاسه من غير ادني تفكير في ان حد ممكن يقراها او يقيمها فكتبتها بصدق ووجع بجد
وعموما كوني وصلت للفلسفه في نظرك انت وشادي فده شئ مطمئن جداً...كده بقي بيني وبين الجنون شعرة
شكراً

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
اولاً أشكرك علي زيارتك للمدونة_ولو ان ده بعد ما انا اللي طلبت منك _0
ومتشكرة جدا علي تعليقك الرائع ده ......... بس مش غريبة ؟؟ انت بتقول ان الخاطرة حلوة اوى مع انك اول واحد شفتها في كتاب الشرعي بتاعي وانا ساعتها قولتلك تعليق ياريت تفتكره ومع ذلك بصيت فيها بدون ادني اهتمام وماقولتش راي
ياتري احساسك هو اللي اتغير ولا مجرد مجاملة؟؟!!؟؟ في انتظار ردك
شكرا للسندباد

Dr-SiNdbAd يقول...

ماشى يا مى ده احراج بقى ده ولا ايه عالعموم هقولك ليه انتى كنتى طبعا عارفة ان الانسان بيتاثر بالجو واحنا كنا فى جو ناس مدمنة وناس واخدة ارجانوفوسفرس يعنى واحد فى الجو ده هيركز فى اى حاجة
(وش بيطلع لسانه )

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
ولا احراج ولا حاجه
انا بس قلقت لتكون بتجاملني.....ودي مش عوايدك.....فقلقت عليك مش اكتر
باي باي
ابقي اسال

غير معرف يقول...

وعشقت عيناّ ماكرة
مش عارف انا وقفت عندها
بس جميله اوى
وبتبين قد ايه غدر العيون
انت بتفتحى جروح بكلامك ده
بس كويس

قصاقيص يقول...

أسامة
أتمني ان الجروح اللي كلامي فتحها ماتكونش لسه بتوجع
وعلي رأي شيرين" خسرت حاجه....مش مهم"0
متشكرة لكلامك البناء