06‏/01‏/2007

قد لا أسامح


...........ها أنت تلقاني بوجهٍ
قد غفت فيه الملامح
والقلب مابين الحنايا يحتضر
ويضيع صوت النبض في صمت الجوانح
......... ها أنت تسألني حنيني بعدما
علمت قلبي في الهوى ألا يسامح
فإمضي بأعذارك بعيداً_سيدي_0
قلبي الذي قد كان عصفوراً ......قسا
ولقد تعلم من قوانين الجوارح

هناك 19 تعليقًا:

Dr-SiNdbAd يقول...

هايلة وجميلة اوى يا دكتورة مى
كلمات رائة ترتقى الى مستوى فطاحلة الشعراء

ولكن من يحب لايقسو حتى لو اساء له من يحبه
هل هذا عناد ام كبرياء ام تخفى وراء الاستار

^ H@fSS@^ يقول...

دكتور سندباد
ممكن واحد يكون حب من كل قلبه و اتخدع
ساعتها القسوة بتكون شي طبيعي جدا

مي

كعادتك في البلاغة و اللغة الجميلة والشعور اللي بيوصل طوالي

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
ده مش حاجه من التلاته.......... ده قرار......انا بعتبر نفسي دوله وليها حدود واللي اختار يطلع برة حدودها مستحيل يدخلها تاني......وخصوصا لو كان ليه ذكريات في الخيانة العظمي .......يبقي اصبح عدو ليا ومحرم عليه دخولها
أشكرك عل تعليقاتك الجميله ودايمت مغلبينك معانا ياباشا

حفصة
وحشتيني.........أولاً :_متشكرة علي تعليقك علي تعليقdr_sindbadلانك اختصرتي عليا نص ردي

ثانياً:_ اشكرك بشدة وخلينا نقول" من القلب للقلب رسول" علشان كده كلامي بيوص لقلبك بسرعه
متشكرة ياسكرة

kareem azmy يقول...

الغالية مي :

نعم اتفق معك

الحب ضعف و حينما نحب نكون في اضعف حالة
و عندما يتعرض الانسان للخيانة لابد ان يستغني عن كل ضعفة و ان يحل محلها القوة و الشدة و الغلظة

لا اتفق مع دكتور سندباد في ان من يحي لا يقسو ... فالقسوة هنا علاجية ... مثل العمليات الجراحية ... ربما تعود بالفائدة او تمنع الضرر


اذا استطاع الطرف الاخر ان يثبت حبه رغم قسوتك معه .. فلتعطية فرصة ثانية

لانة في هذه الحالة رأى الوجه الاخر
و في هذه الحالة لن يعاود الخيانة مرة اخرى و سيكون من اى تجربة جديدة

و لكن اذا لم يعجبة هذة القسوة العلاجية و رحل

فلا تبكي علية

karakib يقول...

بتفكرني بكلمات أغنيه كاظم الساهر بعد الحب و بعد العشره نتلاقي كالاغراب
تلاقينا من جديد ... كراسينا من حديد
صرنا نتصنع البسمه و علي وجوهنا الخجل ... حلوه التدوينه

Dr-SiNdbAd يقول...

نتشكر على انك اهتميتى يا مى بالرد
ثانيا بقى ده راى الشخصى يا جماعة انا شايف ان من يحب لايقسو بدليل الام تحب ابنها مهما لها اساء
واسال مجرب واسال برده الطبيب


ناسف لطول الفقرة الاعلانية

SomeOne يقول...

ايه ده انا مش اول واحد يعلق
شكلي صحيت متأخر النهارده
:)

انا بعشق الشعر الذي يبدأ بكلمة
"ها"
فاجد نفسي اندمجت سريعا داخل الابيات

اخيراً لقيت حاجة انقدك فيها

انا حنقد بقى
:)

بعيداً_سيدي_0

حاسس كلمة سيدي فيها احترام زائد
وتجعلني ارى ان هذه الابيات
مجرد دلال او عتاب ثقيل

ليه متشيلهاش خالص
وتزودي حرف الفاء على كلمة قلبي التالية لها

ولا اقولك بلاش احسن انا شكلي حبوظها خالص

سيدي سيدي
يلا ذي بعضه


:)
:)
:)

SomeOne يقول...

تصدقي ما اخدش بالي من العنوان

"قد لا أسامح"

لأ
كده كله تمام
ولا نقد ولا بتنجان

قصاقيص يقول...

كريم
أشكرك........ومتفقة معاك........بس الفرق إني مبدأي مادامت قسيت إني ما أقبلهوش تاني حتي ولو هو تعايش مع قسوتي
game over

كراكيب
كاظم الساهر حته واحدة........دا انا ممكن اروح فيها
اشكرك علي الزيارة الجميله والتعليق الرقيق

شادي
اخيراً جاتلك الفرصة ونقدت حاجه انا كتباها..بس صدقني كلمة"سيدي"_مكنتش قاصدة بيها عتاب وتقل ولا حاجه......أنا كنت اقصد اني استمر انا الأفضل لحد النهاية.......ممكن تفتكر ده غرور...لكن كل الحكايه ان هوه نفسه قاللي كلمه في مرة مش بنساها" مكنتش اعرف انك مثالية الأطوار للدرجه دي" خليني بقي مثقاليه للاّخر
شكرا

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
العفو........ علي فكرة انا رديت علي كل الكومنتات لكن انت اللي يظهر ماقريتش
وعموما رحمة وتسامح الام شئ فطري مينفعش يتحطوا في مقارنه بتسامح الحب
الحب احساس مكتسب يبقي اكيد كل اللي ليه علاقه بيه برضه مكتسب
يمكن لو هو كان قدر يبقي حته مني اوى كنت اعتبرته ابني وسامحته لكب هو فشل ياخد جنسية مشاعري وينتمي لقلبي بجد
أشكرك بشدة

أحمد سلامــة يقول...

ولسه بتقوليله سيدي
هي الكلمه دي موجوده برده عند الجوارح يا مي
ولا العصفور هيغلب الجوارح في الكلام

Ahmed يقول...

بصراحة رائع
كنت حبكي و أنا عم أقرأ ليكي
رغم أن الكلمات مقتضبة إلا أنا معبرة
سيدي ابتعد
ماتت الكلمات
كلماتك حقا رائعة
تحياتي

قصاقيص يقول...

سلامة
أولاً متشكرة ليك علي تعليقاتك وبعد كدة ماتبقاش تغيب عننا كتير
ثانياً_كلمة سيدي زى ما انا وضحت لشادي مش أكتر....وإدعيلي إن اللي بكتبه يكمل علشان اقدر اوضح الصورة للجميع
متشكـــــــــــرة

Haitham Abu Akrab يقول...


بصراحه معجبتنيش
لان روح الانتقام ف الحب مش حلوه ابدا
وبكرهها حتي لو كانت ضروره
مش يعني ف يوم وليه حد يجرحنا
بيبقي كل اللي بنا خلاص

وبعدها مكنش حب

وبعدها ونندم ع العشره الغاليه

طب كان فيه ايه
متعرفش


ع العموم مستني جديد احلي

قصاقيص يقول...

هيثم
بيتهيألي كومنتك ده هو الصورة المعدلة من رأيك اللي قلتهولي
وأنا هكتفي بشرحي ليك اللي برضه مش هقدر اخفف حدته لو حاولت اكتبه دلوقت
عموما شكرا ياباشا.وبلاش"يامان" علشان بتدايقك

غير معرف يقول...

انت بتجيبى حجات من جوه اوى
مش عارف بتجبيها منين

قد لا اسمح
الاسم وحده محتاج لتصفيق حاد
هى كلاماتها صغيره بس معانيها كبيره اوى
وانا عجبنى اوى احترامهالزاتها وهى بتقول

فامضى بأعزارك -سيدى

أناكده ممكن افكر فى العرض بتاعك
ههه

قصاقيص يقول...

أسامة
هكون بجيبها منين يعني..... اكيد مش من البقال اللي علي اول الشارع
وعموما للأسف..... انت اتاخرت في الرد..... اعتبر العرض لاغي
بس ماقولتليش العرض وصلك امتي..... شكله جه متأخر اوى
وعموما ليا حساب مع البوستجي
باي باي

غير معرف يقول...

بقى كده ..؟
بكره تسوقى عليق النداء الالى
ياجميل

قصاقيص يقول...

اسامة
وليه النداء الالي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مانمشيها sms??
هههههه