14‏/01‏/2007

الجرنان


خبي عيونك ورا نضارتك
وإسرح يلا مع الجرنان
إنسي همومك وقرف يومك
أو إنك مخنوق طهقان
شوف الجرنان بيقول إيه
إنسي مشاكلك وإنت بتقرا
م الأخبار إتخيل بكرة
وإسرح فيه
أما صحيح أخبارنا تفرح
حاجة تسر مشاعرك خالص
أخبار تشرح
حرب شمالاً....... قمع جنوباً
ألف قتيل غير المتجرح
دم ف كل مكان يابلادي
هي صحيح دي جريدة أمة...؟!!؟
ولا دي تبقي جريدة المدبح؟!!؟
........ مين إجتمعوا
........ مين إتفاوضوا
مين راح يتنازل عن أرضه
.... مين بيصرخ
مين بولاة العدل إستنجد
....... مين متحاصر
...... مين مهزوم
مين توقيت إعدامه إتحدد
لأ...... وبنتفشخر وبنطبع ف الجرانين
أخبار إيه؟ .... وسياسه إيه؟!؟
مش قبل مانعمل أسياد ...........0
نخد ألقاب......"بني اّدمين"؟؟!!؟
إقلب أول صفحه وسيبك
من أخبار مابنفهمهاش
يلا نخش علي الأخبار اللي تمثلنا
من دعم وتعليم ببلاش
شوف الأخبار إزاي حلوة
قال إيه التعليم مجاني
هيجيبوا دقيق في التموين
والكستور راح يرجع تاني
والأحوال في الدولة تمام
كله مقيد بالتسعيره
ووشونا وحشها التكشيره
ورغيف العيش لسه بخيره ومش بيكش
ولا سوق سودة.... ولا فيه غش
ووزير الصحه بيتشنك
التطعيم واصل ف معاد
وجميع الأطفال أولاده
لا هيتخلي عن مصالحهم
وهيعمل كل اللي ف إيده
علشان ف العيشه يريحهم
خلي وعوده هنا ف مترحهم
ف وعودهم نصحي وبنبات
سيبك يلا من أخبار المجتمعات
وإدخل علي صفحات المسرح والسينمات
إيه أخبار التلفزيون؟
فنان إتجوز فنانه
معجب بيطارد في فلانه
عشرين فيلم جديد إتصور
أفلام الأيام دي تحير
وصناعة السينما بتتدهور
وبتوع الإنتاج إتسعروا
مع إن جيوبهم مليانه
سيبك منهم دول أحوالهم مش شغلانا
ولا ف الصورة
وإدخل علي صفحات الكورة
إيه أخبار الدوري العام؟؟
نجم الملعب ...بعد الماتش
واقف يعطس...... جاله زكام
ومدير نادي بيشتم لاعب
حال الكورة كله متاعب
والحكام عملم تسعيرة
"عاوز تكسب؟؟ ........ تدفع كااااااااااااااام؟""0
بصراحه ظروف أي كلام
ركز حبة كمان ويايا
صفحه خطيرة
موضوعها" حوادث وقضايا"0
إحذر نشال الأتوبيس
حادثه شنيعه طريق بلبيس
"مدمن يقتل أم ولاده"0
حين إستسلم للتحشيش وكلام إبليس
طلبات خلع وحكم طلاق
السفاح الاّن في بولاق
وفرح شعبي إنتهي بخناق
بس خلاص أصل أنا مش ناقص
........ خايف بعد شويه يقولوا
"عادت من تاني النداهة.....
خبوا ولادكم جوا البيت"0
أصل الجرنان حاله......متاهة......
دنيا كبيرة من الحواديت
مش فاضل غير صفحه وحيدة
مفقود.... إعلان...... ووفيات"0
تيجي بسرعه نبص عليها
ولا أقولك.......... يلا بلاش سيرة الأموات
أقلع من تاني النضارة
طبق وبسرعة الجرنان
ماتشيلش ف نفسك أحزان
وإحمد ربك
إنك رغم جميع اخباره
قادر تفضل يوم ........... إنسااااااااااان

هناك 16 تعليقًا:

SomeOne يقول...

يلا ادي تاني واحد يكتب عنك بوست

عقبالي
على اساس
ان احنا لينا الشرف

هيثم ابو عقرب
بيقطع فروتك في بوسته الجديد

Haitham Abu Akrab يقول...

ع العموم هسيب كومنت وخلاص
يعني كلام وخلاص
عاجبك كده
يلا سلام وخلاص
بوست حلو وخلاص
فيييييييييييييييين
المفرقعات
انسفها

غير معرف يقول...

أنت مش رونسيه وبس
دانت كمان سياسيه
يارب اللى فى بالى ميكونش هوالسبب..؟
فكره حلوه الجرنان
بس انت نسيت حاجه


حظك اليوم......مع الأبراج


انابحبه اوى

^ H@fSS@^ يقول...

غطيني و صوتي يا ختي
مين ده اللي لسه بيقرا جرايد
دي بقت مالهاش لازمة يا اما اعلانات لحاجات احن امنقدرش نشتريها او تهاني للريس المفدى
او كلام هبل في هبل


ابقي تعالي عزيني
انا فقدت مدونتي من غير رجعة
عاااااااااااااااااااااا
ولا اراكم الفضاء مكروها في بلوج لديكم

قصاقيص يقول...

5886592
Thanks

شادي
انا اللي ليا الشرف بمعرفة اصدقاء لذاذ زيكم
وعموما ملحوقه
عارفة طبعا ان غرضك تهدي النفوس....هههه
والنبي كمنت......برضه ماسبتش تعليق.....هي الامتحانات لسه ماخلصتش ولا ايه؟؟

هيثم
اجابه اللي بتقوله ايه؟؟..." الــ ...في بطن امه"؟؟
طب نراسل المسابقه علي صندوق بريد كام؟؟

أسامة
اولاً: شكرا لأن كمنتك أثبتلي ان تخميني صح
ثانيا:شكرا ع التعليق والمتابعه
ثالثا:مع كل حبي واحترامي للي في بالك وانت عارف معزتهم ....... انا والله شعوعيه من يومي......وانت شعوعك ايه دلوقت؟؟
رابعا: انا ماكتبتش فعلا عن حاجتين" الابراج والكلمات المتقاطعه....الحبكة ماكانتش اوى لكن اوعدك لو كملوا هتكون اول واحد يقراهم
شكرا

حفصة حبيبتي
قلقت علي اللي جرا لمدونتك اوى
ولما انتي عملتي مدونة جديدة مش كنتي تبعتيلي اللينك علي الايميل....والله ادايقت م اللي حصل فعلا
معلش ياجميل الجايات احلي
وانا معاكي والله في تعليقك

kareem azmy يقول...

بجد جميلة

وصفك رائع للجرنال
و ابوابة المليانة كلام
و انا بصراحة بقالي زمان
مش بقرا و لا بشتري جرنال

يا سيتى بلا وجع قلب

بس على فكرة الجرنال اثبت ان له فوايد و استخدامات كتيرة جدا ف حياتنا
اى حاجة غير القراءة و معرفة الاخبار

كريم

elgharep يقول...

زجل جميل
مملوء بالسخط والتمرد
أحييك
الغريب

SomeOne يقول...

ايه بقى
متسربعنيش
سيبيني اخد حقي في قرايت القصيدة

اصل انا بحب الشعر قوي
ولازم اقرا القصيدة مرة و اتنين
ولازم اكون رايق قوي ومزاجي عال العال
طبعا بدون استخدام المكيفات
فانا لا استخدم منها الا الشاي
والمسكوفييه و الكاكاو ابو لبن
:)


المهززززززززززززززززز

موضوع القصيدة
موضوع نقدي
عُرض بصورة ممتازة
اول ما قريتها افتكرت
"ولا باظت ولا خربت"
اللي بيغنيها مدحت صالح
في مسلسل يحي الفخراني الاخير

فانت ابدعت في الشعر النقدي

اما من الناحية الشعرية الفنية الملوخية

فهي قصيدة مش وحشة
او مفيهاش ابداع عالي

البيت الوحيد اللي فيه ابداع ابداع يعني

مش قبل مانعمل أسياد ...........0
نخد ألقاب......"بني اّدمين"؟؟!!؟

و هذا كان رأي الناقد الأدبي الكبير
طه حسين
في قصيدة شوقي
الجرنان

كان معكم
شادي فايد
من اسيوط

غير معرف يقول...

1
خلاص خلاص

2
اللى بتكتبيه يستاهل ان نقراه كتير
لانه فعل حاجه حلوه
وانا اول مره اقراه الجرنان بالشكل الحلو ده

3
حتفضحينا

4
انا شعوعى حاجه جديده كده ليا انا وبس
واول لما اعرفها اوى هبقى أقولك

5
انا مكنش قصدى نقد انا بس كنت بسال عن الابراج عشان بحب اقراها
لكن موضوعك جديد ولزيز وفكرته حلوه اوى

nour يقول...

no comment
ولا اقولك اقول كومينت
انا اتضايقت يا بنتى
على رأى حفصة
غطينى وصوتى فعلا:)))

Ahmed EIssa يقول...

عندي فكرة جميلة جدا ومريحة جدا وحتنسف البوست بتاعك تماما...متقراش الجرنان !!هو احنا يعني عايشين بيها ولا حنموت من غيرها...ده غير ان معظم الاخبار متفبركة او تحرق الدم طب علي ايه؟

Haitham Abu Akrab يقول...

ها
يعني لما تكتبي حاجه حلوه تشليها بسرعه
ع العموم انا مستني الجديد
ربما يعالج اللي جرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالي

قصاقيص يقول...

كريم
والله معاك حق... انا عن نفسي بلمع القزاز بورق الجرايد....بينضف اكتر من الحاجات الحديثة...اكيد من كتر كميه رغاوى الكذب اللي فيه وفقاعات السخافة

الغريب
اشكرك ولو انك غيبت علينا اوى ومازورتناش من زماااااااااان

شادي
متشكرين ياصعيدي
البيت اللي انت قلته هو اكتر بيت عجبني انا نفسي
وعموما نشكركم علي نقدكم
كانت معكم...مي عبد الرحمن
من امام ترابيزة الكمبيوتر
الانترية
ههههههه

قصاقيص يقول...

أسامة
1_
خلاص خلاص يانوسة قصدي يا " أوسة"0
2_
مظبطنا انت بكلامك اوى
3_
مستنيين نعرف ايه شعوعك بعد مايكتمل
4_
"استر عليا الله يستر عليك" هههههههه

NOUR
شكراص علي الزيارة الجميلة دي وعلي الكومنت
وبضم صوتي لصوتك وصوت حفصة
شكرا

هيثم
شلت ايه وحطيت ايه؟ انا مش فاهمة حاجه؟ وايه اللي جري؟ انا ماغبتش غير يومين
تحياتي للجميع

قصاقيص يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شمعى أسعد يقول...

شعرك جميل
ومتدفق

انتى موهوبة فعلا

متمكنة من ادواتك

دى كتابة حقيقية

تحياتى