12‏/01‏/2007

غفران


تقدر تحلم زى زمان...؟؟!!؟؟
ولا إنت نسيت الأحلام؟!!؟
تقدر تسكن تاني ف قلبي
وتجيب ريشتك والألوان؟!!؟
ترسم وردة وقلب وشجرة
ترسم صورة بتوصف بكرة
وأنا أسقف وأقول.......... "فنان"0
تيجي نسافر عن أوجاعنا ؟!!!؟
أو نتصاحب ع الأحزان؟!!؟
مالك مسجون جوا سكوتك؟!!؟
عامل من حزنك قضبان؟!!؟
طب تسمحلي اقولك فكرة..... ؟
سيبك م الأحلام....من بكرة
....... بص ف وشي
حاول ترجع جوة مشاعرك
فاكر مين.....؟!!؟
شيل التجاعيد الملعونة
أصلها مش أكتر من إمضا
في أوتوجرافي .........بإسم "سنين"0
سيبك م الموت اللي معشش وسط ملامحي
سيبك من أحزاني وجرحي
ودقق أكتر
يمكن تعرف إني حبيبتك
اّسفة.... سامحني... مكنتش أقصد
قصدي أقولك............."كنت حبيبتك"0
يمكن تعرف إني زمان أيام مافارقتك
.......... كانت غلطة
وأنا جايه أترجاك تسامحني
عمري مهرجع وأغلط تاني
هفضل جنبك.......مش ناوية أرحل
أرحل فين واسيب أوطاني.........؟!!؟
ممكن تقبل إني أرجعلك؟!!؟
وأسكن تاني في نفس الأرض؟!!؟
أرض الأحلام اللي بنيتها
ونسيت الأحلام ونسيتها
كنا بنسكن فيها زمان
وأما تضيق الدنيا علينا
كنا بنهرب من أحزانا
ونرجع ليها ونحضن بعض
ننسي حدود الكون والأرض
إنت نسيتني..........ونسيت صوتي؟!!؟
.... عندك حق
أنا عن نفسي ......... منيش فاكراه
طيب جاوب علي أسئلتي
رافض ضعفي؟..........ولا قابلنى؟!؟
صوتك فين؟............ ليه مش سمعاه؟!!؟


مين بينادي علي الأموات؟!!؟
وفاكرهم سامعين لنداه؟!!؟
.....مالك عند القبر بتبكي
وبتترعشي............. وليه حضناه؟!!؟


يظهر إني بكيت متأخر
ضاع الحلم ومش لقياه
شاب العمر .... وماتت روحه
فكرك هقدر تاني أحياه؟!!؟


غفران إيه اللي من الموتي ...؟!!؟
ووطن إيه منهم عاوزاه ؟!!؟


موتي في حضنه ....... بعد مايغفر
هو الوطن اللي أنا طلباه
يمكن مش قابل يسامحني
وانا من غيره لسه ف قلبي
نبض وعمر وراضيه أحياه؟!!؟
لو تقدر أرجوك تساعدني
وتخليني أسكن وياه ؟!!؟


هناك 30 تعليقًا:

SomeOne يقول...

امممممممم
اه
ايه
؟؟

ازاي
فين

؟؟؟؟

ولا حاجة
بس مش عارف اقول حاجة

بس
اااا


في غلطة مطبعية


هفضل حنبك.......مش ناوية أرحل

جنبك ناقصة نقطة

يلا سلام

أحمد الشمسي يقول...

حلوة... بس عيبها انها طولت شوية، فيه استطراد في بعض الفقرات

sofinqoraso يقول...

جميلة اوى يا مى
هى طويلة شوية بس اسلوبك شجعنى اكملها لأخرها
الى الأمام دايماً

SomeOne يقول...

يا جماعة كلكم ادعوا لي

عندي امتحان
عقاقير طبية
بكرة
9 صباحا

ادعولي اني بس ادخل الامتحان
:(
:(
:(
:(

Dr-SiNdbAd يقول...

موتي في حضنه ....... بعد مايغفر

هو الوطن اللي أنا طلباه
يمكن مش قابل يسامحني
وانا من غيره لسه ف قلبي
نبض وعمر وراضيه أحياه؟!!؟

لو تقدر أرجوك تساعدني

وتخليني أسكن وياه ؟!!؟

ايه الابداع ده يا باشمهندسة مش واخد على كده منك
ال يعنى انا غيرت تليفونى ده كان فترة بس يا مى وانتى عارفة ليه
بس لسه زى ما هو مش ناوى يتغير

kareem azmy يقول...

بجد رائعة يا مي
ايه يا بنتى دا انت معجزة

ربنا يوفقك
و تبقى اكبر شاعرة في مصر

Ahmed EIssa يقول...

شيل التجاعيد الملعونة...اصلها مش اكتر من امضا في اوتوجرافي باسم سنين..

انتي ايه اللي بتكتبيه ده؟انتي كلامك بجد قشعرني.Took my breath away

ده اللي انا كان قصدي عليه..الاختلاف هو اللي بياثر..بس بجد بجد مفيش كلام عارف اقوله..كلمك ميتوصفش بكلام زيه ابدا...

شكرا علي الزيارة..وتابعيني بقي..صحيح انتي مهندسة ايه انا مهندس مدني

^ H@fSS@^ يقول...

يخرب بيت شيطانك يا شيخة
انتي عندك كام سنة عشان تلحقي تحبي و تهجري و تشعري بالالم ده كله و بعدين تعبري

انا خبط كف بكف
شيل التجاعيد الملعونة
أصلها مش أكتر من إمضا
في أوتوجرافي .........بإسم "سنين"0
روعة

الحوار كمان جميل و خلاني اعيط براحة
الكلام ده حقيقي اوي يا مي
مش طبيعي قد ايه هو صادق و واقعي
خلتيني اقول ااااااه

بيت شيطانك كمان مرة

سلام

قصاقيص يقول...

العزيز شادي
أولا: ربنا معاك وتدخل الامتحان وتحل تمام كمان ...... بس ماتنساناش يوم النتيجه في الحلاوة
ثانياً: هعتبر ده تالت بوست تقراه من غير ماتسيب تعليقك عليه او انطباعك عنه
ثالثا: اوعدك هبطل اخطاء مطبعية....وعادين جمايلك ماتخفش

د/أحمد الشمسي
شرفتني بالزيارة وبالتعليق........ معلش لو كانت القصيدة طويلةبس يمكن لأني بكتبها من 4 سنين
أشكرك

sofinqoraso
متشكرة جدا علي الزيارة الرقيقه
وعلي التعليق الجميل

Dr_sindbad
منورني كالعادة وتعليقكط يفتح النفس..... وبعدين انا سبق وقلتك انا"باشموهندزة" وهناك فرق في النطق لانه يفرق في طبيعه المهنة
وعموما اتصل انت لأني مشطبة كريدت
في انتظار الرن والميسدات

كريم
أشكرك بجد ...بس اكبر شاعرة في مصر مرة واحده؟؟ مش كتير عليا ده اوى


أحمد عيسي
متشكرة ياباشمهندس علي متابعتك
ومتشكرة علي رأيك الجميل ده
وأنا كان يبقي ليا الشرف لو كنت في هندسة لاني فعلا كان ده حلمي بس للاسف انا في" طب" لكن دكتور سندباد بيهزر لانه متعود انه يقولي كده علي طول.... معلش اصله اعز اصدقائي
شرفتني بجد

حفصوتشا حبيبتي
أولاً :طتعليقات بتوحشني وبتسعدني
ثانيا: انا ليا الشرف ان دموعك الغاليه نزلت وانتي بتقريلي
ثالثا: والله هما 20 سنة .....بس فيهم عذابات 100 سنة
العمر عمره ماكان مقياس لحجم الالم ....لأن في لحظة واحده ممكن تعيشي احاسيس الفصول الأربعه
اشكرك بحرارة

SomeOne يقول...

انا كان عندي امتحان بصراحة وكنت
مستعجل

بس انا فعلا قريت الابيات للاخر
وعشان اقول رأيي اسمحيلي
أرغي شوية

تقدر تحلم زى زمان...؟؟!!؟؟
ولا إنت نسيت الأحلام؟!!؟

بداية بليغة
معروف ان اسلوب الاستفهام من افضل
الطرق لبدأ قصيدة و خصوصا لو كان
ليس الغرض منه معرفة الاجابة

تيجي نسافر عن أوجاعنا ؟!!!؟
أو نتصاحب ع الأحزان؟!!؟

نفسي كل الناس تعمل كده

أصلها مش أكتر من إمضا
في أوتوجرافي .........بإسم "سنين"0

تعبير جديد نوفي
على طريقة كبار الشعراء

ونست الأحلام ونسيتها

قصدك
ونسيت
عدي بقى

كنا بنسكن فيه زمان

قصدك
فيها

موتي في حضنه ....... بعد مايغفر

بيتهيألي
موتة في حضنه

الابيات بداية من
مين بينادي علي الأموات؟!!؟

حوار بديع
قمة في الجمال
انا صدمت اول ما دخلت في الحوار
بصراحة هو ده اكتر شيء عجبني
الحوار قمة في البلاغة
على طريقة امرؤ القيس

يا يريت تستخدمي علامات التشكيل
في الكلمات التي ممكن تنقري بكذا
طريقة
زي
مَالِكْ

فكرة القصيدة فكرة عبقرية
اي نعم انا قريت زيها في اشعار قبل
كده
بس والله دي ابدعهم على الاطلاق

صدقيني انت شاعرة كبيرة قوي
في مقام المتنبي وشوقي
ولا تقلي عنهم في الموهبة شيء
ان لم تكن تزيد
وان كان في نقص
يبقى في الخبرة والاطلاع

بجد بجد انت خيالك واااااااااااااااااااسع

SomeOne يقول...

مش معنى اني متكلمتش عن ابيات
انها مش عجباني

م انا لو اتكلمت عن كل بيت يعجبني محتاج مدونة لوحدي


عموما ابقي افتكرينا بقى لما تبقي شاعرة مشهورة

ربنا يسطر علينا
شكلك ح تتغري بكلامي
وتقعدي تتقلي علينا بالشعر بقى
:)
:):)
:):):)

قصاقيص يقول...

شادي
أولاً: شكرا شكرا شكرا شكرا
ثانيا: مفيش غرور بين الاخوات.....كل الحكايه اني بعد كده دخول المدونة لازم يبقي بمعاد سابق.......ههههههههه
حكايه بقي الخبرة والاطلاع.....اديني بحاول علي قد ما اقدر.....ما انت عارف الكليات العمليه"مقبرة وقت ومجهود"0
رابعاص: انا عمرى ما هتقل بالشعر ابدا .... انا اساسا لو مكتبتش اموت
تحياتي ويارب تكون عملت كويس في الامتحان
وعقبالي

غير معرف يقول...

انت بجد مشكله
انا مش بفهم اوى فى الشعر بس بفهم فى الرومنسيه
وانت عندك زوق رمنسى راقى اوى
مش بقولك مش بفهم
بس بجد حاله حزينه اوى تخطف اى قلب دق
وحب

لو حبه ضاع منه .؟

او بيحب وخايف ليضيع منه ويبق بتجاعيد ملعونه


ربنا يوفقك والى الامام

غير معرف يقول...

انا هعلق على بعض التعليقات لو تسمحيلى

احمد الشمسى
على فكرة هو كان يقصد الاستطراد فى بعض الجمل مش قصده طول القصيدة ...انتى فهمتيه غلط...ولو انى اختلف معاه فى انى حبيت استطراداتك و اختلف معاكى فى ان طول القصيدة كان ممتع جدا و ضرورى فهو لم يخاصم استمتاعى بها



شادى
مستواك بيعلى يا شادى كل شوية
انت بجد من اطيب و انقى الناس اللى قابلتهم فى حياتى..و لا تحمل ضغينة فى قلبك ولا حتى نحو الشيطان
و لو استمريت فى القراية هتكون مثقف من طراز رفيع ...تحياتى لنقدك الرائع الجميل
و يا بختى انك صديقى
تصور اخر حاجة كنت اتخيلها ان يبقى عندى صديق منوفى
بس بعد ابراهيم عيسى - منوفى برضه- فيه امل فى المنوفية


اما بالنسبة لتعليق....ا

اخ....ديه مش مدونتى صحيح
انا ايه اللى جابنى هنا
سورى مى

أحمد سلامــة يقول...

قبل أي حاجه احب أقول لكل الناس اللي قالت القصيده ده طويله سواء كان ده ليها أو عليها اني حسيت العكس تماما
وكالمعتاد خلصت بسرعه جدا ورجعت أقراها عشان استمتع بيها شويه أكتر
ويا ريتها بجد كانت أطول
لان كلامها سلس قوي وفيها موسيقى حزينه كده زي موسيقى فيفالدى
وبعدين والله مش كتير يا مي عليكي شاعرة مصر الأولى
انا من زمان مقريتش لشاعره بالنهم والجوع الشعري ده
وكمان المواضيع والأفكار ممتعه بجد
برافي يا باشموهندزة مـي

Haitham Abu Akrab يقول...

مالك مسجون جوا سكوتك؟

اعتقد ان الجمله دي من اقوي الجمل ف القصيده اللي كلها
حلوه
بس الاستفهام المحير الي فيها
تقريبا رائع
السجن سكوت
حاجه حلوه جدا
لان معظمنا بيسجن نفسه جوا نفسه وميرضاش يتكلم
ف كون انك عارفه كده
دليل جيد
انك لسه حاساااااااه

Haitham Abu Akrab يقول...


هو انتي كده دخلتي التحدي من تاني
بس شكلي وحش قوي دلوقت
وانا بقولك
انا منسحب

SomeOne يقول...

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الو
الو الو
انت مش هنا ولا اية

مصلحتيش ليه الغلطات المطبعية
اللي انا قولت عليها
ولا هي مش غلطات وانا اللي مخي
تخين زيي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

SomeOne يقول...

عاشور

بلا تشكر فيا والنبي

احسن انت لما تعرفني اكتر

ح تعرف ان من عيوبي
اني بتغر في نفسي بسرعة

قصاقيص يقول...

العزيز أسامة
شكرا علي اهتمامك وزيارتك مرة تانيه للمدونة
الحزن هو القاعده الوحيد الثابته بالنسبالي..... هو خلفية التابلوه والباقي مجرد....شخابيط
ماقلتليش تخميني صح ولااااااااااااااا؟؟

سلامة
ميرسي ياباشا مرتين..... مرة ع التعليق ومرة علي ..."باشموهندزة" ههههههه ...نشكركم علي حسن المتابعه

هيثم
فين جديدك اولا...نسيت الرهان؟؟
وعموما احب اقولك اني اكيد حساااااااااااه .....الاحداث ممكن تموت لكن الاحساس؟..........ما افتكرش
وبلاش انسحاب.....انت نسيت انك مصري؟!!؟
متشكرين ومتنساش الاتفاق

قصاقيص يقول...

عاشور
مش عارفة أقول سعيدة انك سبتلي كومنت ولا المفروض اني ازعل لانك مادام سبتلي تعليق يبقي اللي انا كتباه اضعف من مقاييس التفرد عندك
لكن علي العموم شرفتني ونورتني بكلامك الجميل
اما بالنسبه للصولات والجولات في المدونة فالمدونة وصاحبتها تحت امرك ياباشا....فك فك البيت بيتك.....يووووووووووووه ....قصدي المدونة مدونتك...تاكل موز؟؟ ولا بينابل؟؟

عاشور&شادي
ايه ده...ياهنايا يافرحتي...المدونة عندي بقت ملتقي الاحبه؟ ولا اوتوجراف؟؟
عموما خدوا راحتكم مؤقتا لان بعد كده الدخول بتذاكر


شكرا للجميع

SomeOne يقول...

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الو
الو الو
انت مش هنا ولا اية

مصلحتيش ليه الغلطات المطبعية
اللي انا قولت عليها
ولا هي مش غلطات وانا اللي مخي
تخين زيي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قصاقيص يقول...

العزيز شادي
معلش انا اللي مخي راكن.... امتحان انف وأذن بقي....لما احوليت
عموما نشكركم علي حسن المتابعه
وصلحناهم
شكرا

SomeOne يقول...

انت ناوية تغلبيني معاك
شكلك بتنفضي


ونست الأحلام ونسيتها

قصدك
ونسيت
عدي بقى

كنا بنسكن فيه زمان

قصدك
فيها

موتي في حضنه ....... بعد مايغفر

بيتهيألي
موتة في حضنه

SomeOne يقول...

ابقي اقري الكومنتات كويس بعد كده

قصاقيص يقول...

شادي
والنبي تركز انت معايا وتقرا البوست كويس تاني
اول غلطتين اتصلحوا فعلا
لكن "موتي" انا قصداها....."موتة" كانت هتبقي_من وجهة نظرى_حاجه عامة ومجردة فقولتها "موتي" علشان حاسه بيها كده اكتر
وعموما شكرا لاهتمامك
ووالله ما انا ناويه اغلبك ولا حاجه
وان كنت مابقراش كويس او بلخبط......شامحني يابني..العتب ع النظر
هههههههههه

SomeOne يقول...

لأ بقى
انت مكنتيش صححتي

كنا بنسكن فيه زمان

او انا اعمى بجد بقى

قصاقيص يقول...

شادي
سلامتك من العمي 1000 سلامة
معلش....هو ده بقي اللي بيسموه.."اختلاف وجهات النظر"0

غير معرف يقول...

انا مش لاقى كلام بصراحة منت اجرحنى لاكن با الراحة انتة اية الكلام الجامد دة انا بيدو ابو عقرب

قصاقيص يقول...

بيدو
أشكرك .... سلامي لهيثم