10‏/06‏/2007

كام تذكار



رغم قرار من وقت أخدته...........؛
إني خلاص مش هرجع اقلب............؛
تاني في دفتر كنت قفلته.......؛
إيه خلاني أرجع في قراري؟!!!؟
يمكن صورتك........!!؛
يمكن سطر حروف في رسالتك.........!!؛
أو تذكار منك ويايا.........!!؛
خدته في اّخر مرة قابلتك........!!؛
كل ده شوفته.........؛
لما فتحت الدرج الباهت جوا الأوضه
وإتعجبت كتير وأنا بلمح..........؛
اللي فضلي من الحدوتة
م الأحلام.........من سكة بعيدة
سكة حبك..........؛
رحلة جرحك.......؛

ماإترددتش إني أقرب صورتك مني......؛
وأدقق أكتر في ملامحك.........؛
مش عارفاها..........؛
رغم سنين ضاعت وياها
حتي عنيك ماقدرتش أفهم.....؛
كان إيه المكتوب جواها
تاني حاولت ولكن صورتك........؛
مش فكراني ومش فاكراها
حتي رسايلك..........؛
ما إتخيلتش رنة صوتك وأنا بقراها
فيها كلا متكرر لكن......مش فاهماها
فيها "بحبك".........؛
وكلام تاني بنفس المعني........؛
لكن كلمة منيش لقياها.........؛
كلمة "بوعد".........؛

وإتأكدت إنك ماوعدتش
علشان لما تقرر تبعد............؛
تبقي ماخنتش
وإتعجبت إزاي مافهمتش...........؛
يمكن وأنا دفيانه في حضنك ما إتخيلتش.........؛
.....إنك تبعد
وإتخيلت إن الأحلام واللمسه بتوعد
وإن في وسط الموج في ضلوعك.........؛
قصر الرمل هيقدر يصمد
أنا دلوقت فهمت أزاي........؛
كنت في حضنك لكن خايفه

حتي التذكار اللي معايا........؛
كان بالصدفه
ماقصدتش إنك تهديه
مفيهوش أي مشاعر منك
ولا ريحه إحساسك فيه

وأنا فكرت إن التذكار.........؛
لو نتفارق هيرجعنا
وهيرجع تاني يجمعنا
كدبه وعشت لوحدي جنونها
قصة وكانت من غير معني

أيامك..........هنساك وأنساهم
صورك والتذكار وياهم
رغم الأحلام اللي في عشقك ضاعت فيهم
هقفل تاني الدرج عليهم
لأ.مش هرجع اقلب بينهم
ولا أدور عن وشك فيهم
مش شيلاهم علشان منك
ولا علشان تذكار من عشقك
أنا شيلاهم علشان عمري........؛
اللي زمان ضيعته عليهم
مش علشان إحساسك فيهم
بعد ماهقفل درجي الباهت........؛
ورا ضهري سنينك هرميهم
مابقاش فاضل مني كتير علشان ينهار
مابقاش فاضل من أحلامي.......؛
ولا من عمري سنين هتضيع مع كام تذكار

هناك 88 تعليقًا:

عبسميع يقول...

حلوة يا مي انا قلتلك قبل كده ان الشعر مبعرفش احكم عليه حلو بس القصيدة حلوة بجد حسيت وانا بقراها ان في كسر في الوزن متهيألي
بس مش متأكد عشان العامية بتحكم الوزن فيها علي النطق

القصيدة حلوة وهدفها حلو بجد
يابنتي والله المنصورة ولادة وانتِ هتكوني أديبة كبيرة زي كده ممكن (مفيش مغرور يا جماعة ) ومش عارف انا لحقت أول رد ولا لاء كله حسب تساهيل ربنا
عمومًا المناصير لبعضيهم مناصير دي جمع منصورة يعني

يالا عاوزين نشوف ديوان قريب وتوقعيه لينا وكده بقي

تحياتي
محمد

Rushdy Kamel يقول...

وإن في وسط الموج في ضلوعك
قصر الرمل هيقدر يصمد

ياااااه ايه ده ايه الكلام ده
حسيت بكل كلمة صدقيني
عشت معاكي الدور كله
انتي احساسك عالي أوي
تقبلي تحياتي

سندباد يقول...

شوفي بقي قد ايه صدمة المشاعر الصادقة قدام المشاعر الزائفة انتي وصفتي الصدمة فعلا ان بعد الحب والاخلاص والتفاني اللي قدامك كان مجرد مستقبل فقط وانتي في عز الحب والتضحية مش واخدة بالك انك كنتي بس اللي بتدي والطرف التاني عمال ياخد وياخد ده حتي من غير ما يقول شكرا
شفتي بقي صدمة المشاعر الصادقة

الاسطى يقول...

رااااااااااااااااااجع تانى
بس لما أقرى
أنا بس باسجل حضورى

yasmina يقول...

انا حسيت ان انا اللي بتكلم مش انتي وكأني مكانك من صدق التعابير وجمالها

وأنا فكرت إن التذكار.........؛
لو نتفارق هيرجعنا
وهيرجع تاني يجمعنا
كدبه وعشت لوحدي جنونها
قصة وكانت من غير معني

فعلا لما تكون القصة من غير معنى
ما لازمها تذكار
بس لازمها نسيان وابتعاد

غير معرف يقول...

االسلام عليكم



الحمد لله

داكده رضااااااا اوي اني لحقت اعلق بين التعليقات الاولي علي الشعر دا

من زمان وانا ماعلقتش في الاول ياشيخة لغاية ما تعبت


اخيرررررررررررا


بصي ياستي
اولا
وثانيا
وثالثا
وكتير كمان كده



""قصر الرمل هيقدر يصمد""

دي جملتك مش جملتي انا
والله والله وقفت عندها وقفة كبيرة
تعبير مايجيش غير من الموهوبين اللي ذيك




اما بأه نهايتك
وفكرة القصيدة
تماااااااااااااام

ريح اسمه ايه دا بالك وانسي الماضي وعيش ايامك

وعلي رأي ليلي مراد
اللي يهواك اهواه وصار متاعنا متاعه
وكده يعني





مش علشان إحساسك فيهم"""
بعد ماهقفل درجي الباهت........؛
ورا ضهري سنينك هرميهم
مابقاش فاضل مني كتير علشان ينهار
مابقاش فاضل من أحلامي.......؛
""ولا من عمري سنين هتضيع مع كام تذكار


جدعة وكمان احساسك وصل لين كلنا
ما شاء الله
واحده من الناس الي عندنا في الكلية هابقي أقولك علي اسمائهم ضروري وبراها هأقولك برده علي اسمائهم ....اللي فعلا موهوبين بشكل يدمر اللي ذيي


عموما ياستي انا مش قصدي احسد ولا حاجه
ربنا يبارك



سلام
Nour/Nour

الاسطى يقول...

البحث عن تعليق
أعلق إزاى على كلام كل حرف فيه عاجبنى و داخل دماغى و لامس قلبى
البوست دا مش محتاج " تفصيص " زى ما غالبا باعمل .. البوست من أوله لآخره فوق المستوى ..
البوست من أوله لآخره إبداع .. تمكن .. إحساس ..
مش عارف ليه مواضيعك الجديدة بقت بالنسبالى مناسبة خاصة ..
باجيلك دايما و انا نفسى أقرى الجديد .. و انا عارف إنه دايما ممتاز و فوق الممتاز بمراحل
عارف إنى جاى أقرى كلمات ليست كالكلمات..
جميل جميل جميل .. من هنا لبكرة الصبح جميل .. صدقينى انتى مكانك مش هنا يا مى .. حاولى توصلى .. و أكيد هاتوصلى .. و هاتبقى شاعرة كبيرة اوى ..اوى
و فى النهاية عايز أقولك .. إوعى تخلى التذكار يستعمر عقلك .. إنسيه .. و حاولى تنسى صاحبه .. و ماتعمليش زى اللى رقصوا عالسلم
تحياتى

أيوة صحيح ..
مابقاش فاضل مني كتير علشان ينهار
.. كتبتى البيت دا إزاى يا مى ..؟
تعرفى إن دا بقى النك نيم بتاعى على الهوتميل ؟

aya mohamed يقول...

مى بجد انت بنوته موهوبة جدا
وشعرك عجبنى اوى بقراه من زمان وبجد عاجبنى اوى احساسك حلو وتعبيراتك جامدة
والقصيده دى هايلة بجد
حسيت بكل كلمه فيها وهزنى كل معنى جواها تسلم ايدك يا قمر

Mr_Tea يقول...

أخيراااااااااا

Noony يقول...

مش يستاهل انك حتى تفتكري الخيانة...الحياة لازم تعدي وتمر
واللي ينساك انساه واللي يهواك اهواه...يا قلبي
:)

جميلة جداً
:)
نوني

إنسان || Human يقول...

كلماتك جميلة ....عشان هي خارجه من جوا ...عشان كده هي صادقة
اهنيك على تلك الموهبة الفذة

يا مراكبي يقول...

أنا دايما بتعجبني الأفكار الجديدة واصور الجديدة .. وعجبني هنا مقطعين

أنا دلوقت فهمت أزاي........؛
كنت في حضنك لكن خايفه

مش شيلاهم علشان منك
ولا علشان تذكار من عشقك
أنا شيلاهم علشان عمري

فيهم جمال ورقة وصدمة كمان

تحياتي

قصاقيص يقول...

الديليكون
:::::::::::::::::::
منورني يامنصوراوي"مفرد مناصير"؛
..............
لا مادمت قلت في كسر في الوزن ومل جميلك ووضحه.....لو مكنتش تخدم بلدياتك هتخدم مين يعني؟؟
بس الجميل هو انك فاهم فعلا ان نطق العامية بيحكم لانه ممكن يختلف وان النطق المكتوبة بيه بيعمل وحده موسيقيه للقصيدة بس المشكله ان النطق لو فرق ممكن يبين خلل في وزن وموسيقي القصيدة
..................
من بقك لباب دور النشر يارب
ده بس تفاؤول لبلدياتك
بس طبعا المنصورة ولاده "مش غرور برضو"؛
:::::::::::
نورتني
وميرسي اوي علي المتابعه والتعليق المتفائل الجميل ده
تحياتي

قصاقيص يقول...

Big Code
::::::::::::::::
في كل زيارة ومع كل تعليق بتزيد رغبتي في اني اشكرك اوي
علي المتابعه الجميله دي والاحساس الرقيق ده
................
تحياتي
ويارب دايما الزيارات الجميله دي منوراني علي طول

قصاقيص يقول...

الاسطى
:::::::::::
ميرسي يااحمد علي الكومنت الجميل ده
في كل مرة كومنتاتك بتبقي اجمل وبتشجعني اكتر
وبتزود ثقتي في اللي انا كتبته
بس اوعي تكون اتعلمت البكش؟؟
...............
يارب دايما كتاباتي عجباك
..............
علي فكرة:البيت اللي عجبك ده من اكتر ابيات القصيدة اللي عجبتني وانا نفسي انبهرت بيه بعد ماكتبته......صدقني معرفش كتبته ازاي
بس اكيد سعيدة انه عجبك وساب عندك بصمة مميزة كده
.................
تحياتي ليك كتير
ومنورني دايما

قصاقيص يقول...

sendbad
::::::::::::::
محدش يقدر ينكر الاحساس الحقيقي بالألم
بس المهم مابعد الاحساس هيكون ايه
ياتري هتكون الخطوة في أي إتجاه....مع الوضع في الاعتبار ان العمر هو القطر الوحيد اللي قضبانه في اتجاه واحد بس ..يعني رايح مش راجع ومش بيقف في محطات ولا ترانزيت حتي........يعني من نقطة بدايه لنقطة نهايه......المهم مين هيقدر يحافظ علي الحد الادني من استمتاعه برحلته القصيرة الاجبارية دي
.................
تحياتي ليك
واتمني انك علي طول منور المدونة بتعليقاتك الحساسة

قصاقيص يقول...

yasmina
:::::::::::::::
رقة الياسمين دايما ليها طابع خاص حتي في الكومنتات
ميرسي ليكي علي الكومنت الرقيق المرهف ده
.................
تحياتي

قصاقيص يقول...

Nour/Nour
:::::::::::::::
ضياء الجميله
انا اللي ليا الشرف انك من اول التعليقات علي القصيدة دي بالذات
لاني مكنتش قلتهالك اخر مرة كنا سوا
وفرحت اوى لما لقيت تعليقك عليها حلو كده
..............
وانا في انتظار اني اعرف منك الاسماء دي ياجميل
................
احسدي ولا يهمك ياقمر
انا تحت امرك
.................
ميرسي علي متابعتك ورقتك ياصديقتي الجميله وعلي تشجيعك المستمر ليا
.................
تحياتي يامنوراني

قصاقيص يقول...

YoYo
:::::::::::::
ميرسي علي تعليق من ارق التعليقات اللي جاتني علي القصيدة
وصدقيني الاحساس الجميل العالي اللي عندك هو اللي خلاكي تحسي باحساس القصيدة وكلماتها كده
.............
ميرسي اوي ليكي ولاحساسك ومتابعتك الجميله ليا اللي اتمني انها تستمر واني استمر في اني اكون بستحقها
...........
تحياتي

قصاقيص يقول...

Mr_Tea
:::::::::::::
سماح بقي المرة دي
اديني اهوه افرجت عنها
ناقص بس تشجيع
.....................
تحياتي

قصاقيص يقول...

Noony
:::::::::::
الجميله نوني
رغم زياراتك القليله لكن دايما تعليقاتك اللذيذة بيكون ليها مذاق مختلف ومميز
..............
ميرسي ليكي

قصاقيص يقول...

Human
:::::::::::
اشكرك علي الكلام الجميل ده
واتمني انك علي طول تكون منورني
............
تحياتي

قصاقيص يقول...

يا مراكبي
:::::::::::::::
وحشتنا زياراتك ياباشمهندس وكومنتاتك
.................
ميرسي علي احساسك الجميل وعلي تعليقك اللي حلل برقه مشاعر الابيات
................
نورتني

•«ρяoιd»•™ يقول...

طبعا و من غير نقاش انتي في العامي اقوي كتير

بجد ابدعتي

هي ملحوظه صغيره بس

ماإترددتش إني أقرب صورتك مني......؛
وأدقق أكتر في ملامحك.........؛
مش عارفاها..........؛
رغم سنين ضاعت وياها
حتي عنيك ماقدرتش أفهم.....؛
كان إيه المكتوب جواها
تاني حاولت ولكن صورتك........؛
مش فكراني ومش فاكراها

في الجزء ده

تقيله قوي موسيقي

وأدقق أكتر في ملامحك.........؛

كانت ممكن تبقي

و إني أدقق أكتر جوه ملامحك........؛

تحياتي

zordeak يقول...

زميلتى العزيزة مى

أنتى فعلا كل مدى بتثبتيلى انى أتشرف انى اكون زميلك

بجد يا بنتى ما شاء الله عليكى

الكلام بيمشى معاكى فى سلاسة عجيبة

تخلينى افتح بقى واقول واااااااو

دايما بتجيبى معانى جديدة ودى اكتر حاجة بتعجبنى

الابداع عندى بيتمثل فى المعانى الجديدة

عايز اقولك كمان ان احساسك مختلف عن اى حد قريتله قبل كده

دلوقتى انا ممكن اقرالك من غير مكون عارف ان انتى اللى كاتبة واقول مى هيا اللى كاتبة ده

وده اللى تقدرى تسميه تميز

الخطوة اللى جاية بقى انك تختارى اجمل الحاجات اللى كتبتيها وتعمليها فى ديوان

وبيتهيألى ان ميريت هترحب جدا بموهبتك وهيعملولك الديوان وده أكيييد

اوعى تستقلى بنفسك

انشرى ديوان دلوقتى علشان يكون بداية لسلسلة الدواوين اللى هتنزليهم ان شاء الله

ودى برضه مش مجاملة ده شىء أكيد

انتى قدامك مواضيع كتير اوى فى الدنيا لسه مدخلتيهاش

انتى دلوقتى معظم كتاباتك عن الحب

فيه حاجات كتير تانية ممكن تكتبى فيها والمجال لسه واسع اوى
وطالما الموهبة موجودة يبقى ايه المانع

هكررلك انى يشرفنى بجد معرفتك

:)



_________________________-

بالنسبة للتعليق اللى تحت انا كنت فاهم قصدك

الكلام مكانش غامض ولا حاجة

بس سؤالى كان خبيث شوية

مكانش بيتكلم عن بطلة القصيدتين

لا هوا كان بيلمح لو البطلة تبقى انتى

يبقى ليه فيه فى مرة تحدى

وبعدين التحدى ده راح

فهمتى قصدى

الكلام كان عليكى

وكنت عايز اعرف البطلة فى كل مرة هيا انتى فعلا

ولا لا

:)

غلس مش كده


استحملينى يا ستى

:D

يللا بقى سلام طولت عليكى

K & T & B يقول...

كيف ومتي اعلق علي كلام مثل هذا قوليلي انتي بتجيبي الاحساس اللي بتكتبي بيه ده ازاي


طارق

Halawa يقول...

احساس نظيف وراقي قوي
عجبني المعنى هنا جددددددددان

وكلام تاني بنفس المعني........؛
لكن كلمة منيش لقياها.........؛
كلمة "بوعد".........؛
وإتأكدت إنك ماوعدتش
علشان لما تقرر تبعد............؛
تبقي ماخنتش

تحياتي

قصاقيص يقول...

•«ρяoιd»•™
:::::::::::::::::
ميرسي علي متابعتك الجميله ياروميو
وعلي اقتراحك
بس ياتري جربت تطبق تغغيرك علي البيت وتشوف الموسيقي ايه حالها فعلا
اصلي لما حاولت اعمل زي مابتقول لقيته بقي اتقل...بس المشكله اني خفت اكون متحيزة لنفسي بس علشان انا اللي كاتبه وواثقه في اللي انا كتاباه
ايه رايك انت بقي؟؟
.................
تحياتي
ومستنية ردك

قصاقيص يقول...

zordeak
:::::::::::::::
ميرسي يادكتور احمد علي متابعتك الجميله دي
وعلي تعليقاتك الاجمل دايما
الشرف ليا انا طبعا يازميلي العزيز
...................
ياااه...ربنا يخليك علي كل المدح ده
...............
ميرسي لرقتك وصدقني موضوع النشر ده هبدا في محاولاتي معاه انشاء الله بعد ما اخلص امتحانات السنه دي
ربنا يسهل بقي....ودعواتك
ومعاك حق كل ما التجارب بتتنوع وتزيد بتدي موفور في الافكار والمعاني اكتر
.....................
بكررلك تاني ان الشرف ليا انا
ــــــــــــــــــــــــــــ
بالنسبه لسؤالك ومش غلس ولاحاجه طبعا فالرد هو : إنك لاتنزل النهر مرتين.....يعني انا معرفش انا ولا انا ولا مين من مجموعه انساني هو اللي بيرد علي كومنتك الجميل دلوقت اساسا بس اللي اقدر اقوله هو ان صاحبة الاحساس في المرتين هي انا وإا مكنتش هقدر اكتب بس مرة تحدي ومرة التحدي راح لان كل رواية وليها فصولها وليها دورها.وزي ما انت شايف كل قصيدة وليها روايه تانيه خالص

...............
ياسيدي انت تؤمر
ومنورني علي طول دايما
تحياتي

قصاقيص يقول...

K & T & B
..............
تقريبا والله اعلم الاحساس هو اللي بييجي لوحده
تقدر تسميه...ضربة شمس
...............
منورني ياطارق

قصاقيص يقول...

halawa
:::::::::::::
ميرسي اوي علي الزيارة اللي ماحصلتش من زمان
وعليب التعليق الحساس ده
................
تحياتي

غير معرف يقول...

أولا دى الزياره الاولى والمدونه بصراحه جميله اوى بس عشان مكدبش انا لسه هافصصها واحده واحده
ثانيا انا بموت فى العاميه الله عليها
ثالثا بما انى قريت عاميه كتير يمكن يكون لى رأى متواضع انتى بصراحه هايله فنانه يعنى شاعره بحق وحقيق مش هاويه زينا
ربنا يوفقك وانا ضيف دايم لو تقبلى

غير معرف يقول...

عجبتنى اوى رباعيه جاهين اللى اخترتيها تكون
about you
بتاعتك
أنا برضه بتاعتى لجاهين وهى:
إقلع غماك يا تور وارفض تلف إكسر تروس الساقية واشتم وتف قال بس خطوة كمان .. وخطوة كمان .. يا اوصل نهاية السكة يا البير يجف

Eric Matt يقول...


كلام كبير يا قصاقيص

ربنا يكرمك يا رب

تحياتي لك من ماناساس البلد

Radwa يقول...

يا مى انت هايله وجميله بجد اللى انت كاتباه دا تحفه يا ريته يقراه فى احساسا وواقعيه عاليه جدا فوق ما كنت اتخيل

بصى انا مش عارفه اكتبلك اكتر من كده علشان مش اعك لانه فعلا تحفه بجد

غير معرف يقول...

سلام عليكي يا مي
كل ده حزن و هو كان السبب
كل ده الم ...
يمكن الدرج الباهت جه اوانه عشان يسيب الذكري اللي جواه
متخليهاش معاكي لان فضول جواكي ممكن يوم يخليكي ترجعي فيه تدوري تاني
ساعات ممكن في لحظة ضعف نرجع في قرار ...ساعتها ممكن يكون تعبك اكبر ..او ممكن كل حب جواكي كان يوم ليه يتحول لغضب يحرق جواكي شئ جميل
مع ان جزء منك ممكن يبكي علي ذكري هتروح مع ضياع الرسايل و التذكار الا انها هتكون خطوة في حياتك عشان تنسي الم فات
ربنا معاكي و يرزقك بحب كبير يحتويكي و يحافظ عليكي و تكلملي معاه حياتك و ينسيكي اي لحظة منغيره كانت في يوم
سلام
مها

vision يقول...

جميله...........يارب يتقفل الدرج بجد

كان درج بهتان زى الى جواه باظلبط يا بت يا بت فرفشى كده...عايزاكى تكسر قولل مش قوله وااحده.....جميله يامى كالعاده يعنى .......انتى سكره

أحمد سلامــة يقول...

مش عارف اعلق

Reemo يقول...

كتير بنحتاج نكون جوه القصه
لمجرد احتياجنا للقصه
وبعد نهايتها بنبص نلاقى
اننا كنافى قصه غلط
كان اساسها احتياج لدفا وحضن
من غير امان ولا وعد
وبعد ما تمر سنين وتعود بينا الذكريات
نكتشف ان حب الحضن خلانا نسينا الأهم
أمان الحب
ووعد البقاء والاستمرار
وان توهه العقل فى دفا الاحساس
خلى القلب يتجه ناحيه جرحه بايده
ضحك على نفسه بنفسه
رمى نفسه فى حضن زايف
ودفا مؤقت
وبعد ما برد الحضن
بص لقى نفسه لوحده
مع مجرد صوره وذكريات
وحب فات من غير حتى اى دليل او اثبات على نيه الاستمرار
=======
الكلام طبعا مش محتاج اقول انه بجد روعه
كل مره بتتفوقى على نفسك اكتر
محبتى

خليك فى البيت يقول...

ندعوكم لزيارة مدونة خليك فى البيت والمشاركة فى الحمله

vetrinary يقول...

إنه هيختاره ونفس اللحن
إحنا رواية ومابتكملش........"
هنعيش فيها وهنقبل كل التفاصيل

دول الكسرات الوزنيه ف اول كام سطر

دايما كنت بدافع عن قصايدك لما حد بيقول انها مكسورة
انا مش بفرد عضلاتى عليكى والله
بس فعلا القصيده لما طولت منك معرفتيش تلميها كويس
انا عارف انك ادايقتى منى
انا بردو كنت بدايق لما حد كان بيقولى
وزنك
والفاظك قريبه من فلان
والفكرة اتقالت كتيير اوى
بس دلوقتى عادى
انا بطلت انى امسك قلم وورقه واظبط الوزن لنفسى
وبطلت انى اخد بالى وانا بكتب انى بفتكر القصيده الفلانيه للشاعر الفلانى
عشان عادى مثلا انى اتاثر بنجيب
او صلاح او امل
زى ما عادى
انى اقرالك حاجه مثلا واتاثر بيها ولما
ااجى اكتب افتكرها وااخد الفاظ منك
اللغه مش ملك حد
والفكرة ممكن انها تتكرر
عامه

لو دايقتك انى بنقد شغلك
فانا مش هانقده تانى

دكتور مستكنيص يقول...

تحياتي علي الكلام الجميل ده يامي والله بينقل إحساس روعة
رحساس روعته في بساطة كلامه
تحياتي بجد

كراكيب عادل يقول...

كل مرة متجددة الافكار

والطرح اجمل

ربنا يوفقك يارب

استمري يا مي

احمد عبدالحي يقول...

اختيار مصطفي الجزار من بين افضل35 شاعر في مسابقه امير الشعراء هو فخر لكل مصري




تابع البرنامج وصوت عبر




SMS


لمدة اسبوع بعد الحلقه لشاعرك المفضل


ميعاد البرنامج
قناة ابو ظبي

كل جمعه الساعه 21:45


برنامج / أمير الشعراء
كلنا معك يا جزار رابح ان شاء الله
لاجل مصر صوت لمصطفي الجزار

Rosa يقول...

مش شيلاهم علشان منك
ولا علشان تذكار من عشقك
أنا شيلاهم علشان عمري........؛
اللي زمان ضيعته عليهم
مش علشان إحساسك فيهم
............................
كالعاده يا مي
بتقف كلامتي لما آجي اعلق عندك
عجبتني جدا الجمل الي فاتت دي
شيلاهم عشان عمرك و زمانك الي ضعيتيه عليهم
مبدعه يا مي , مبدعه
تحياتي

غير معرف يقول...

مش عارف تعلق ليه يااحمد ياسلامه !!!!

عمرو غريب يقول...

كلام جميل اوي

Ahmed EIssa يقول...

بقالي كتير مجتش هنا يااااااااااااااه
اذيك يامي؟
معلش اني مقصر انتي عارفه بقي..ولا يمكن مش عارفه...؟؟
*********
لسة تاني يامي بنلف في نفس الدايرة
دايرة النسيان
احساس الكلام فيه ابتسامة مرارة
ودمعة بتقاوم انها تنزل
لسة كلامك حلو يامي واحساسك احلي
********
بالرغم انك لو فعلا نسيتي حنتحرم من الكلام الحلو ده
لكن يارب بجد تنسي
To find your inner peace
*********
وأخيرا تحياتي ثم تحياتي ثم تحياتي

dandana يقول...

جميلة....
عجبنى انك بتحطى عن موقف...
يعنى الكلام مش عام اوى...
موقف انها وقفت وفتحت درج ذكرياتها...ادى للكلام خصوصية شوية...

انتى رائعة كالعادة

hoda omran يقول...

كلماتك دايما الواحد يعجز قدامها يعلق بإيه فساعات كتير بيضطر يسكت

اجمل شىء ان الدرج ده يتقفل ومش يتفتح تانى
:)
يابنتى وحشانى شوفيلك حل نتكلم سوا
مش ليا دعوة
:)

نفسنا يقول...

ندعوكم لمشاهدة العدد الثانى من مجلة نفسنا

BoTaNesToKeeSoo يقول...

يا هالللللووووووو


ازيك يا قصاقيص؟؟؟

اخبار امتحاناتك ايه؟؟؟؟

يا رب تكونى بخير ان شاء الله

من ابداع لابداع يا بنتى


بجد جامد جدن


ربنا يوفقك


الى الامام

رينـــــــــــا يقول...

يااااااااااا
اد كدا مرايه الحب عميا
ان محدش يحس بنفسه وهو فى حضن حبيبه
ويصحى فجأة يلاقى نفسه لوحده
وكمان مكنش فى وعد
ابدعتى
من ابداع الى ابداع
بس انا بحس انك فى الشعر الفصيح احلى من العامى
هو جميل والله بس بحس ان تعبيرك بيكون اجمل
تحياتى يا قصقوصه

حلم الحرية يقول...

صورك والتذكار وياهم
رغم الأحلام اللي في عشقك ضاعت فيهم
هقفل تاني الدرج عليهم
لأ.مش هرجع اقلب بينهم
ولا أدور عن وشك فيهم
مش شيلاهم علشان منك
ولا علشان تذكار من عشقك
أنا شيلاهم علشان عمري........؛
اللي زمان ضيعته عليهم
مش علشان إحساسك فيهم
بعد ماهقفل درجي الباهت........؛
ورا ضهري سنينك هرميهم
مابقاش فاضل مني كتير علشان ينهار
مابقاش فاضل من أحلامي.......؛
ولا من عمري سنين هتضيع مع كام تذكار
ـــــــــــــــــ

عارفة يا مي

عايزة اعلق اقول اي كلام

اي جملة

اي حاجة

بس مش لاقية

احساسك المرة دي عالي

لا عالي ايه

لو في اعلي من العالي يبقي احساسك المرة دي اعلي من العالي

بجد رااااااااااائعة


تحياتي

محض روح يقول...

مش عارفه اقولك ايه

بحبك تاني ياصحبتي

ربنا معاكي يارب
ذكري كويس

قصاقيص يقول...

westtewest
:::::::::::::::

وانا بجد سعيدة بأول زياراتك ليا دي
وبتعليقك الجميل ده
ومستنيه رايك طبعا بعد لما تتم عمليه التفصيص للمدونة
هههههههههههه
...............
...................
رباعيات جاهين بجد كلها اكتر من رائعه
....................
.....................
ميرسي للزيارة الجميله والكلام الجميل ده
ويارب دايما زياراتك تنورني
تحياتي

قصاقيص يقول...

The Groom
::::::::::::::
الموضوع كبير كبير كبير
ههههههههههه
منورني طبعا

قصاقيص يقول...

sendrlla
:::::::::::::::
تسلمي ياقمر
دايما متابعتك الجميله دي بتكون ليها رقه مميزة
تحياتي

قصاقيص يقول...

maha
:::::::::::
دي تاني زيارة جميله منك لمدونتي
وطبعا منوراني
وتعليقك بجد مرهف
ميرسي علي رقتك الجميله وكلامك المتفائل لبكرة ده
تحياتي ليكي ويارب دايما منوراني
نورتيني

قصاقيص يقول...

camera_girl
:::::::::::::::ك
اكيد هفرفش
بس ارجوكي اقنعي بابا يوافق علي المصيف بس وانا افرفش
هههههههههههه
نورتيني ياقمر
وتعليقك دايما لذيذ ومميز
تحياتي

قصاقيص يقول...

أحمد سلامة
:::::::::::::::::::
في إنتظار تعليقك
.
.
.
::::::::::::::::::

قصاقيص يقول...

REEMOO
::::::::::::::::
هتصدقيني بجد لو قلتلك ان تعليق كان هو الاحساس اللي حرك جوايا كتابه القصيدة؟؟!!!؟
بجد ده كان قصدي من كلماتها وإحساسها
..................
ميرسي علي رقة احساسك وتعليقك
منوراني طبعا
تحياتي

قصاقيص يقول...

خليك فى البيت
:::::::::::::::
ميرسي

قصاقيص يقول...

vetrinary
::::::::::::

مستحيل نقدك يدايقني
بس هو عيبه انه نقد مش بناء _وده طبعا من غير زعل_ لانك بتقولي فيه كسور او ديفوهات في القصيدة لكن مش بتقول ايه هي...............انا مش بنكر انك بتفهم في الشعر بشكل ممتاز......لكن اسلوب كتابتك للاسف مش دايما بمستوي فهمك ده
وتعليقاتك بتكون كده كتير
انسان مثقف في الشعر زيك لازم يجيد تقديم تعليق ونقد بناء
اتمني ان ردي مايكونش دايقك
وعموما نقدك وكومنتاتك بيشرفوني
تحياتي

قصاقيص يقول...

دكتور مستكنيس
::::::::::::
ميرسي يادوك علي الزيارة الجميله دي
والتعليق الرقيق ده
يارب ماتكونش اخر مرة تنورني فيها
تحياتي
نورتني

زئطوطه يقول...

قصاقيص
الشاعرة الجميلة
مستنينك في مدونتنا الجديده

زئطوط يقول...

http://zaatataa.blogspot.com/

قصاقيص يقول...

كراكيب عادل
::::::::::::
تشجيعك الجميل ده اكيد لازم يخليني استمر
.
.
ميرسي لزياراتك الجميله اللي بتغيب علينا دي
تحياتي

قصاقيص يقول...

احمد عبدالحي
:::::::::::::::::
ميرسي

قصاقيص يقول...

Rosa
::::::::::::
نورتيني كالعاده
واخجلتيني بكومنتك الرقيق كالعاده
ميرسي علي متابعتك ورقه تشجيعك ليا
تحياتي

قصاقيص يقول...

نــــــــــجــــــــــــــــــــوان
::::::::::::::::::::::::::::::::::
.
.
إيه رأيك تنضمي معايا في إنتظار تعليقه؟!!

قصاقيص يقول...

عمرو غريب
::::::::::::::
ميرسي ليك ياعمرو
منورني

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
:::::::::::
ياااااااااه ياباشمهندس
الله يسلمك
.................
بجد نورتني وطبعا مش هلومك علي التاخير ده
كان واضح انشغالك من اخر بوستاتك
نورتني
وميرسي ليك اوي

قصاقيص يقول...

dandana
::::::::::::::
إزيك يامي؟؟
وحشتيني كتيييييييير
انا ماسكه نفسي بالعافيه علشان مش أحقد عليكي بإعتبارك خلصتي غمتحانات قبل ما انا أبدأ أصلا
.............
ميرسي لرقتك ومتابعتك الرقيقه
ودايما منوراني

قصاقيص يقول...

همسات
::::::::::::::::
الحل موجود ياقمر
هتلاقيه علي الميل
.................
ميرسي لرقتك المعهودة ياهدي
.
.
وحشتيني اكتير بكتيييييير
ودياما يارب منوراني
تحياتي

قصاقيص يقول...

نفسنا
:::::::::
ميرسي علي الدعوة الجميله
تحياتي

قصاقيص يقول...

BoTaNesToKeeSoo
:::::::::::::
هاااااااللللللللللو ورحمة الله وبركاته
منوراني
انا الحمدلله
والامتحانات ماشيه او بتزحف زي بعضه
.
.
منوراني دايما بمتابعتك الجميله وتشجيعك اللذيذ

سلاموووز
تحياتي

قصاقيص يقول...

رينـــــــــــا
:::::::::::::::::
كل زيارة ليكي وكومنت بجد بيشجعوني اكتر
........
دي عامية وحوله كمان
هههههه
..................
ميرسي لرقتك واحساسك المرهف اللي بيميزوا كومنتاتك دايما
نورتيني

قصاقيص يقول...

واحدة بتحب البلد دي
::::::::::::::::::::::::
ميرسي ليكي بجد
دي تقريبا اول زيارة تشرفيني بيها
وتعليقك الجميل ده اكيد مش هنساه زي زيارتك الجميله
تحياتي

قصاقيص يقول...

محض روح
:::::::::::::
وحشتيني مووووت ياصديقتي
.
.
إدعيلي لان الرمد طلع روحي
ميرسي ليكي اوي يادينا ولوجودك جنبي
ربنا مايحرمنيش منك ياصديقتي الجميله
باي باي ياوحشاني انتي

قصاقيص يقول...

زئطوطه&
زئطوط
.............
.............
نورتوني
ميرسي علي الزيارة والدعوة واللينك
باي

غير معرف يقول...

امتحانات برضه؟
اطلعى من دول يا مى

شيماء الجيزى يقول...

عارفه يا مى
احساسك عالى قوى ،، انا بجد حسيتها قوى
وعلى فكرة
صعب اى حد يحس شعر عامى
لأن الناس دايما بتقول الشعر العامى ده بيكون حب فى حب وبس
او يمكن انا شايفه كده

بس بجد
قلبى دق
وافتكرت تذكار
قطعته زمان
لما رق
لذكرى
وقلبى دق
فيها

انتى جميله قوى
تحياتى

Mony The Angel يقول...

"
لكن كلمة منيش لقياها.........؛
كلمة "بوعد".........؛
وإتأكدت إنك ماوعدتش
علشان لما تقرر تبعد............؛
تبقي ماخنتش
وإتعجبت إزاي مافهمتش...........؛
يمكن وأنا دفيانه في حضنك ما إتخيلتش.........؛
.....إنك تبعد
وإتخيلت إن الأحلام واللمسه بتوعد
وإن في وسط الموج في ضلوعك.........؛
قصر الرمل هيقدر يصمد"
3abqary awe al goz2 da bgad helw awe

heba labeb يقول...

اولا عارفة انىمقصرةفى حق مدونتك الرقيقة والجميلة
بس الامتحانات وانتى عارفةبقى
وربنا معاكىويوفقك ان شاءالله
القصيدة دى بقى
مش هقدر اختار مقطع منها
لانها بجد عجبتنى اوى
سطر سطر وكلمة كلمة
فى كذا حاجة حسيتهم فيها وخوفونى فى يوم اكون زى بطلة القصيدة
بتامل ذكرياتى

معلش طولت عليكى
بس بجد انتى موهوبة غفعلا يا ميوى

moony يقول...

رااااااائعة ..جميلة ومتقنة تفاصيلها ومفراداتها ..كعادتك دائما..
ميرسى لاحساسك...

Unknown يقول...

قصيدة حلوة جدااااااا
www.logzel7ya.blogspot.com

محض روح يقول...

هانت ياميمي خلاص كلها يومين
عيزن نشاط
ربنا معاكي في الجي
:)