04‏/04‏/2007

شنطة ذكريات


....تاني ناحية من الطريق
كنت فيها من ساعات
كنت جاية وشايلة حلمي بين إيديا
ناسية أوجاع اللي فات
كنت جاية وحلمي أرجع بالوعود والذكريات
اللي بيهم هقدر أحيا لما ترحل أنت عني
لما يبعدنا الشتات
كنت جاية ونفسي تحيّي بين ضلوعي قلب مات
...كنت تايهة في ألف غربة
جاية أدور بين ملامحك ع الأمان
كنت جاية ونفسي أهرب جوا منك
أو يتوه عني الزمان
كنت جاية بقلب مشتاق للحنان
.....كنت فاكرة
إن قلبك لسه فاتح ليا بابه
لسه جواه المشاعر..... مش هتكبر
مهما عدا العمر بينا
أو سنين الحلم شابوا
كنت جاية أعلن ميلادي بين ضلوعك
كنت فاكرة إني همسحلك دموعك
لما تبكي وإنت سايب قلبي يرحل
...لما تحضن فيا حلمك
لما عمر النظرة يطول
لما تبقي اللحظة عُمر
....بعد طول ترحال وغربة
قلبي عندك يلقي برّ
كنت جاية وفاتحة حضني
كنت شايلة ألف إحساس جوا مني
.......وأما جيتلك
...شئ غريب حسيته فيك
حاسة إنك مش معايا
مش مشاعرك.....مش حنانك
حتي مش لمسة إيديك
ليه ماقولتش قبل ما اّجي إن قلبك فيه زحام؟!!؟
ليه ماقولتش قبل مايموت الكلام؟!!؟
قبل ما الأحزان تشق طريقها فيّا
قيبل مايصبح لُقانا....وقت عدّي والسلام
ليه ماقولتش قبل مايفوت الأوان؟!!؟
ليه ماقولتش قبل مايضيع الأمان؟!!؟
قبل دقات ساعة تعلن
إنتوا ذكري من زمان
.......والنهاردة
اّديني راجعة في تاني ناحية من الطريق
....مش معايا غير مشاعر
إشتعل فيهم حريق
غير بقايا النبض تايهة جوا قلبي
غير وجع إحساس غريق
راجعة بالأحلام في شنطة.....مكسورين
حاسة إني كنت وياك من سنين
حاسة عُمري مش معايا
عدّي مني وف ساعات
شايفة نور الشمس ...يمكن
لسه عايشة ...برضه ممكن
.....لسه بتنفس ولكن
دافنة عُمري من سكات
......دافنة أحلامي اللي ماتت
جوا شنطة ذكريات

هناك 78 تعليقًا:

صدقيني خفت منك يقول...

بصي بقى هقعد اقولك هايله وجامده وفحت وردم والحاجات دي اضعف من اني اعبر عن الكلام ده بجد يا مي انتي خساره في البلوجات يا بنتي انتي مكانك مش هنا

أحمد سلامــة يقول...

يخرب عقلك يا مي
تحفة قوي القصيده دي
مزيكا بتعزف وانا بقراها
والله
نفسي اقراها خماشر تمناشر مره كده
بس قلت الحق احجز كومنت وبعدين ابقى اراجع عليها براحتي
هو انتي بتسافري كتير للدرجه دي
كل اشعارك فيها صوت غربه وسفر كده ووووووو
وحاجات كده
برافو عليكي يا مي
انا فخور بيكي يا بنتي والله

غير معرف يقول...

السلام عليكم


مي بجد
ما شاء الله عليكي


ذي ما قال احمد سلامة قبلي

في موسيقي في الكلام روعة

كأني بأسمع حاجه كده من بتوع زمان

اللي فيها هدف وفكرة وكمان انتي مظبطة لحنها


والكلام كله احساس وقصاقيص مشاعر خيالية



كان نفسي ابقي اول حد يعلق لأني ماعملتهاش من زمان


لكن يلا

تتعوض
ان شاء الله تمتعينا دايما

سلام
Nour/Nour

محض روح يقول...

كل مره بتبهرينى زياده
اسلوبك تحفه
ياقمر
بس هرجع واقولك متوجهيش الماضى بالمستقبل
افصلي بين الاتنين
وتحياتى ياجميل
:)

غير معرف يقول...

صحيح

يا ست قصاقيص مشاعر

نسيت اقولك

العنوان لوحده

حكاااااااااااااااااااية


شنطة ذكريات



برافو عليكي

الف سلام للعنوان لوحده الف مرة


سلام
Nour/Nour

الاسطى يقول...

إيه الكلام اللى انتى كاتباه دا يا مى ..؟
هو كلام عادى زى كلامنا كده ..؟ ولا كلام تانى ؟
عارفة ..؟ اول ما قريت البوست دا قلت البوست المرة دى أقل من اللى فاتوا .. يعنى فى البداية قلت مش قد كده .. بس بجد لما كملته قلت إيه الجمال دا ..؟
مش باقولك يا بنتى تعبيراتك مش طبيعية ..؟ بجد مش طبيعية .
خدى عندك
" كنت تايهة في ألف غربة.. "
" لما تبقي اللحظة عُمر "
" ليه ماقولتش قبل ما اّجي إن قلبك فيه زحام؟!!؟ "
و تعبيرات تانية كتير .. الصراحة تعبيرات القصيدة كلها على بعضها كده تحفة و الله
هاتكلم على ايه ولا إيه ؟
زى ما قاللك أحمد كده .. انتى مكانك مش هنا
و آسف على التأخير ..

إبـراهيم ... يقول...

يوووه ، ودي كمان حلووووة قوووي يا مـي .....


يمكن (سؤال ) أحلى منها شويـة ، بس برضووو تسلم إيــدك ... :)



شكلي هبقى زبوووون يا مي



تحيااااااااتي

raspoutine يقول...

الله عليكى يا مى
بجد كلام اكتر من رائع
عنوان جميل اوى
شنطة الذكريات
انا كمان كتبت عن شنطة بس مش شنطة ذكريات
تعالى شوفى شنطتك
تحياتى

dandana يقول...

ميوية.....
ايه يابنتى كمية المشاعر دى....
وكمية الحزن دى....

رائعة....
انا عاجبنى اوى عاميتك فى الكتابة....موسيقاها رائعة....

خدى بالك من قلبك....
قبلاتشى

•«ρяoιd»•™ يقول...

اجمل ما فيكي اختيارك للكلمات

اللي بيها تقدري فعلا توصلي إحساسك

و مراعاتك لموسيقي الكلمات

بجد بيكون ليها مفعول السحر

بكون عايش في حخاله غريبه كده و انا بقرأ كلماتك ببقي حاسس اني جوه الكلمات دي

اني دخلت جوه الأحساس اللي بتحاولي ترسميه

بجد بجد انتي مبدرعه

ربنا يوفقك و يحفظط يا رب

المره دي انا مش عندي حاجه ليها معني قريب من كلماتك

اسمحيلي ارتجل

و اعذريني لو في اي غلطه عشان ده ارتجال

رغم إحساسي اللي مات
لسه ساكنه جوه مني الذكريات
ايوه ببكي غصب عني
و افتكر كل اللي فات
افتكر إن انتي كنتي
كل حلم حلمت بيه
بس للأسف اعذريني
اتهزمت من الآهات
ايوه فاكرك مش ناسيكي
بس موتني السكات
و اتقتل جوايا حلمي
اندفن فيا الممات
آه حلمنا بكل حاجه
بس في حلم نسيناه
إن انا و انتي في لحظه
نفترق و تموت حياه
آه حاولت و ابتديت وياكي انتي
إني اكون إنسان جديد
إني اعيش في الكون سعيد
بس كالعادجه لقتني
بنكسر و ارحل بعيد
مش بإيدي صدقيني
إني حتي ابقي جنبك
اعذريني
و اعذري ويايا نفسك
ابعديني
ابعدي من حضني حضنك
اقتليني
بس قبل ما تقتليني
ادبحي جوايا حبك
اطرديني من حياتك
و احرقي فيا دفاتر ذكرياتك

تحياتي

قصاقيص يقول...

ahmed
تسلم ياباشا
أنا اللي مش قد كلامك الحلو ده
"جامدة وفحت وردم" .....هو ده المعمار اللي بحق...يووووه قصدي هو ده الكومنت اللي بحق
يا أحمد بجد انا سعيدة اوى برأيك ده
تالت مرة من يوم ما العبد لله كاتب هذة السطور بدا التدوين تتكرم علينا وتسيبلي كومنت
ولله شهادة اعتز بيها لأني عارفة مبدأك بالنسبة لموضوع الكومنتات ده
شرفتني بجد ياصديقي

قصاقيص يقول...

سلامة
أنا اللي فخورة بتعليقك ده يامبدع"تخاريف وسط البلد" وبعدين الحمدلله _أخيراً_وبعد طول إنتظار:شرفتني وعلقت عندي في أول الكومنتات
ده النهاردة اكيد هنام من غير كوابيس
نورتني وتعليقاتك بجد بتسعدني

قصاقيص يقول...

NOUR/NOUR
ولا نقول.....د/ضياء
مااخلاص:كل شيق إنكشفن وبان
والله انا مش عارفة من غير كومنتاتك الجميلة دي انا كنت هعمل ايه
بتنوريني وبتفتحي نفسي بكومنتاتك
ومبسوطة اكتر ان العنوان ده عجبك
اصلي ما إخترتهوش...انا كتبته كده....حسيته وبس
ميرسي ليكي
والف سلام ليكي إنتي ياست الكل

قصاقيص يقول...

محض روح
إنتي اللي دايما بتشجعيني بكلامك الجميل ده
وأوعدك إني هعمل بنصايحك اللي صدعتيك معايا علي بال ما قلتيهالي
انا معذباك معايا معلش
شرفتيني

قصاقيص يقول...

شريف
أخجلتم تواضعنا ياشريف باشا.....المشاعر كلها مرة واحدة؟؟
ربنا يخليك
أنا يشرفني بجد إعجابك بمدونتنا المتواضعه ومتابعتك الرقيقه ليها
نورتني جدا جدا

قصاقيص يقول...

الأسطي
يابني إنت بتحوش العين عن نفسك ولا إيه
إحنا نيجي ايه جنب قصايدك الجميلة دي
كويس ان القصيدة عجبتك في اّخرها وماطلعتش فشنك...بيني وبينك انا كنت خايفة منها أساسا
بس أنا سعيدة بمتابعتك وبرأيك
وياسيدي ولا أسف ولا حاجه
انت ما إتأخرتش كتير
شرفتني

قصاقيص يقول...

إبراهيم....معايا
أنا اتحسد بقي...زيارتين في يوم واحد وتعليقين أجمل من بعض
انا يشرفني إنك تبقي زبون ....ويارب بضاعتنا تعجبك دايما
تحياتي

قصاقيص يقول...

raspoutine
فينك ياعم أيمن؟ لو كنت إتأخرت أكتر من كده كنت زعلت منك
ميرسي علي رأيك وطبعا هكون عندك هوا اشوف شنطة زكرياتك
شرفتني

قصاقيص يقول...

DANDANA
ميوية توأمي هنا بنفسها
إيه الشرف ده...المدونة نورت
وإيه التعليق الجميل ده؟؟!!؟
أوعدك:هاخد بالي علي قلبي
تحياتشي ياقمر

قصاقيص يقول...

PROID
ميرسي علي كلامك الجميل ده
.......
لو كل الإرتجال حلو وعبقري كده...يبقي إسمح لامثالي من اللي فاكرين نفسهم بيكتبوا شعر إنهم يرفعوا القبعه ويعتزلوا ويسرحوا بلب وسوداني
شرفتني

•«ρяoιd»•™ يقول...

لب و سوداني ايه بس

اسمحيلي احتج

انا بتعلم منك بجد

و دي مش مجامله

الحمد لله مش بعرف اجامل اساساً

ربنا يحفظك و يوفقك يا رب

تحياتي

حسام يقول...

بصراحة كل التعليقات الإيجابية لم تبالغ بل ربما نجت بالكاد من التقصير، فعلا أنت تكتبين الشعر وللأسف إمتهنت هذه الكلمة حتى فقدت دلالتها إلا أنها ترتد معك ناضرة عطرة، أرجو أن تقبلينا ضيوفا دائمين على مدونتك التى أتمنى أن تتحول قريبا لنواة ديوان للشاعرة مي عبد الرحمن، وشكرا جدا لإبراهيم ولهدى على إرشادنا لهذا الصوت الراقي.
تحياتى
حسام عبد اللطيف

vision يقول...

شايفة نور الشمس ...يمكن
لسه عايشة ...برضه ممكن

.....لسه بتنفس ولكن

دافنة عُمري من سكات

......دافنة أحلامي اللي ماتت

جوا شنطة ذكريات

------------------------------

تعالى ا نقول انك ختمتيها جاز وهى دى القشه التى قسمت ظهر البعير....بجد فوق الجمال عينى بقت بتجرى عالكلاام جرى احساسى عمال يتصاعد زى الزئبق من درجة الحراره ...انتى فنانه ...بتمنى يجى اليوم والفكره لى مسيطره على قلمك وابداهك بالرغم من انها بتفرز العجب وان التعب الى انتى فيه بيخليكى تبدعى لكن بيتهيألى لو ان الفكره دى بعدت وارتاحتى بردو هتبدعى فى جانب تانى اتمناللك التحرر من كل قلبى

أحمد الشمسي يقول...

ازيك يا مي...
كل ما اغيب عن مدونتك شوية أرجع أندم اني غبت!
الزمن دايما كده، طريق من اتجاهين اتجاه بنمشيه بأمل واتجاه بنرجه منه ندمانين! كان رأيي انك تركزي على المعاني المرتبطة بالفكرة دي بدلامن التركيز على "شنطة الذكريات" يمكن لأن الفكرة الأولى مميزة ومش مكررة بينما فكرة شنطة الذكريات دي اتعملت قبل كده.
حاجة كمان اقري القصيدة تاني لأن فيه بيتين أو ثلاثة خانك فيهم الوزن. حاولي تتقمصي دور القارئ عشان تشوفي الأبيات اللي ممكن يقراها بطريقة ما توزنش، وما تعتمديش على قرايتك انت للعمل!
على كل حال قصيدة في الجون.

Yasser Hussein يقول...

جميل البوست ده يامي
معلش جيت متأخر بس من قرأ أخيرا
قرأ كثيرا
ربنا يوفقك

هدى يقول...

حلوة فكرة الناحية التانية من الطريق

الفكرة جديدة

وعجباني

وحاساها

القصيدة احساسها متجسد حلو قوي

تحياتي

قصاقيص يقول...

PROID
اعمل فيك إيه ياعم رامي ماهو كلامك الحلو ده بيخليني احس اني مش بكتب شعر وبيحسسنس اني بلف محشي ورق كرنب
اصلك كدة وبترتجل...امال لو مظبط نفسك وبتكتب مع نور هادي وفنجان قهوة كنت عملت فينا ايه؟!!!؟
احنا كده اللي نتمني نتعلم منك
تحياتي

•«ρяoιd»•™ يقول...

ربنا يخليكي يا قصقوصه

بس انا بعتب عليكي

معرفتش رأيك في يوميات امرأه شرقية

عشان بجد رأيك يهمني

عايز اعرف اكمل ولا لاء

تحياتي

قصاقيص يقول...

hossam
ايه الزيارة اللي شرفتني دي....؟!!؟
ياريت تسمحلي أنا اللي اشكر ابراهيم وهدي علي انهم كانوا السبب في زيارتك الجميلة اللي شرفتني دي
وميرسي علي رايك الجميل ده بجد كلامك اسعدني اوى
أنا اللي يشرفني جدا جدا انك تتكرم وتزور مدونتنا المتواضعه من وقت للتاني وياربب دايما عند حسن ظنك
شرفتني بجد
ملحوظة: ليه اللينك بتاعتك مش اكتيف...بحاول ادخل عليها من خلالل كومنتك مش عارفة؟
ياريت تبعتهالي لو مفيهاش رزاله
شكرا ونورتني

قصاقيص يقول...

camera_girl
ماتتصوريش كلامك الحلو ده أسعدني قد ايه
بجد نورتيني وميرسي علي زوقك وتعليقك اللي يرفع الروح المغنوية
وبصراحة انا كاتبة القيدة دي من شهور وكنت خايفة من نشرها اوي علي المدونة...بس اّرائكم الحلوة دي طمننتني والحمدلله
شرفتيني وميرسي علي امنيتك الرقيقه ليا

قصاقيص يقول...

أحمد الشمسي
يادكتور بجد بيزعلني غيابك عننا كده....بس برضه بتنورنا بزياراتك المتأخرة.....مضطرين نستحمل وندعي علي وزارة الحة اللي واخداك مننا
أولا: انا حاولت فعلا إني اركز علي المعاني اللي مرتبطة ببداية القصيدة بعد بيتين مرتبطين بيهم فعلا لكن احساسي ماكملش في الناحية دي خالص ولقيت نفسي بجري واحدة واحد في اتجاه الذكريات....مغناطيس بقي ولا ضعف في القدرات الكتابية ...بصراحه مش عارفة
ثانيا:معاك في حكاية أختلال الوزن في بعض الأبيات أحيانا ودي مش اول قصيدة ليا يحصل فيها كده...فعا بحط نفسي مكان القارئ بلاقي الموسيقي في ودنه ممكن تختل عن احساسي انا بيها....بس هي كارثة عندي....بكتب بإحساسي مش بدماغي علشان كة مش بقدر اغير ولا أفكر في اي تعديل بعد الكتابة
........
ميرسي علي ملاحظاتك أوي يادكتور.....بجد بتسعدني لما بتدخللني مع كومنتاتك في مناقشة
وبجد أنا اللي بخسر لما بتتأخر عن زيارتنا
.......
يعني أكيد القصيدة مش أووت؟؟
........
شرفتني

قصاقيص يقول...

أ/ياسر حسين
ربنا يكرمك يا أستاذنا
ميرسي علي زيارتك _المتأخرة _دي
بس متأخرة ولا مش متأخرة ده شرف لينا...هو إحنا نطول زيارة وكومنت كمان
شرفتني
تحياتي

قصاقيص يقول...

هدي
أشكرك جداً علي زيارتك الجميلة اللي نورت المدونة
تحياتي ليكي ياست الكل

قصاقيص يقول...

Proid
معلش والله مكنتش قريت البوست اساسا
عموما:رأيي عليها سبق ردي علي كومنتك ده من زمااااااان
سماح المرة دي
حقك عليا...ماتزعلشي
ما أقدرشي والنبي ما اقدرشي
تحياتي
والزعل مرفوع

الأرمـوطــي يقول...

رائع يا مى انتى محافظة على وزن الشعر من اول القصيدة لاخرها والمعانى كمان جميلة ورمانسية الجو العام بينم عن مشاعر مرهفه واحساس عالى

Unknown يقول...

جميلتى بلا كلمات فقط اهات

ساعلنها وصريحة انك ملكه الكلمات

رائعه فى احساسات

تنتقل بى عالم من النسمات

فى مملكتك سحر حزين اثرنى فى لحظات

فامام كلماتك اقف احتراما

وامام احساسك انحنى

احلام ضايعه عدت من هنا

يا مراكبي يقول...

أنا مش عارف ليه بيقولوا إن عندنا أزمة في الشعر الغنائي؟ هما ما بيشوفوش الإبداع اللي هنا وألا إيه؟

شئ غريب حسيته فيك
حاسة إنك مش معايا
مش مشاعرك.....مش حنانك
حتي مش لمسة إيديك
ليه ماقولتش قبل ما اّجي إن قلبك فيه زحام؟!!؟
ليه ماقولتش قبل مايموت الكلام؟!!؟

جزء أكثر من رائع .. أحييكي كمان وكمان

غير معرف يقول...

انتي.....رائعه...رئعه.القصيده ديه....بجد...خرافيه.....سامحيني مش لاقي كلام...بس بجد.......رهيـــــــــــــــــــبه

حسام يقول...

ربنا يكرمك يا مي.. واضح إنك مش شاعرة رائعة وحسب ولكنك أستاذة علاقات إنسانية كمان، أقصد إنك بتعرفي إزاى تكونى أنانية ذكية بمنحك الأخرين أقصي إهتمام، والإهتمام عندما يكون صادقا يأسر.. فكوني خير آسر.
ليس لي مدونة (على الأقل حتى الآن) وربما كان ذلك سببا لعدم تفعيل اللينك الخاصة بي، قريبا إن شاء الله سأتحول لمواطن صالح له مدونة كما أن له بطاقة رقم قومي ورقم موبيل وإيميل (hossamgf@hotmail.com)
أعتذر على الإطالة وكنت أود أن أرسل هذا التعليق بعيدا عن سياق التعليق العام حتى لا أزعج ضيوف المدونة فليقبلوا عذري.
تحياتى الممتنة
حسام عبد اللطيف

FrEe.PhArAoH يقول...

جميلة جدا يا بلدياتى

روووووووووعة

خالص مودتى

Ahmed EIssa يقول...

ايه ده؟هي الناس دي مستنية ورا باب المدونة ولا ايه.؟
يعني مفيش مرة واحدة اجي بدري شوية؟
ايه بقي..مستنية اقول حلو وجامد وبتاع..طب مش قايل
ربنا يخليكي للتدوين يابنتي ومتحرميناش من الحاجات - المش حلوة خالص دي -طبعا هزار بقي لحسن تصدقي..ماستر بيس بجد وفي الجون سيبك انتي
واضح ان نظرية عند رستم كانت صح

hoda omran يقول...

احساسها حلو اوی یامی
فعلا مش ینفع اقول حاجه تعبر عن اللی انتی کتباه
وانا حاسه باحساسگ اوی ان لو ای کلمه اتقالت مش تعبر عنه
تقدر الکلمات علی حمل المعانی ولکن لن تقدر علی حمل المشاعر

قصاقيص يقول...

الأرموطي
اشكرك علي كلامك الجميل ده
اخجلتم تواضعنا بالتعليق الرائع ده
شرفتني

قصاقيص يقول...

أحلام ضايعة
الله الله الله
إيه الكلام الجميل ده في حق المتواضعه لله"قصاقيص"؟!!؟
ده انا مش قد الرأي الرقيق ده كله
التعليق ده بجد أسعدني جدا وزيارة أحلام ضايعه لما عدت من هنا شرفتني اكتر
شكرا

قصاقيص يقول...

يامراكبي
انا اللي مش عارفة ارد علي كومنتك الجميل ده وأقول إيه
متشكرة جدا علي رأيك الجميل ده
ومانتحرمش يارب من متابعتك الرقيقه
شرفتني

قصاقيص يقول...

ert3ashat
ميرسي علي زيارتك الجميلة اللي نورت المدونة دي
وسامحني انا اللي مش لاقية كلام ارد بيه علي تعليقك الرقيق ده
تحياتي
وميرسي علي الزيارة

قصاقيص يقول...

hossam
أنا مش قد مجاملاتك الرقيقة دي
أهتمامك بمتابعت كتاباتي المغمورة يديك الحق اني اهتم بيك وكمان مايبقاش كفايه
وعموما ردك نور الكومنتات والاخوة المدونين ما افتكرش ده مش هيزعجهم ولا حاجه...بالعكس
ميرسي علي الأيميل بتاعك
ولو أني مش انا بس اللي عرفته......شبرا كلها عرفته
ههههههههه
نورتني
وفي إنتظار إرسالك لرقم بطاقتك ورقم الباسبور.........أقولك:إبعت ال
c.v
بتاعك اقصر
نورتني

قصاقيص يقول...

free.pharaoh
نور المنصورة بنفسه هنا؟؟!!؟؟
ياباشا الحمدلله ان القصيدة عجبتك...بعض مما عندكم
خالص تحياتي
.....
شرفتني يابلدياتي

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
إنت بس لو تفتكرنا هتيجي بدري وتنورنا
لكن نقول ايه بقي......يظهر مابنجيش علي بالك
.........
أنا فرحانة جدا بموضوع في الجون ده.....انت ودكتور أحم الشمسي قلتوا نفس الكلمة
أنا يظهر بقيت لاعب محترف وأنا مش وواخد بالي
.....
ياتري ايه نظرية هند رستم اللي انت تقصدها؟؟...........أنا بصراحة بعشق هند رستم حتي لو قالت "معسلة يابطاطا"..........نورتني

قصاقيص يقول...

همسات
إيه الصورة الرقيقة دي؟؟!!؟
ميرسي علي مشاركتك العاطفية أولا وعلي مشاركتك بالتعليق ثانيا
علي فكرة:الجملة الاخيرة في الكومنت عجبتني اوي
تحياتي

•«ρяoιd»•™ يقول...

لتاني مره
و في نفس التوبيك
زعلان منك بقي و بجد
انا يومياً بتابع مدونتك
اشوف ايه الجديد فيها
و انتي مش بتدخلي غير لما اجي اقولك عايز اعرف رأيك
بقي كده يعني
ماشي ماشي
كله سلف و دين

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

بجد انتي ابدعتي في دي يا مي
عجبني اوي المقطع ده
كنت فاكرة إني همسحلك دموعك

لما تبكي وإنت سايب قلبي يرحل

...لما تحضن فيا حلمك

لما عمر النظرة يطول

لما تبقي اللحظة عُمر

....بعد طول ترحال وغربة

قلبي عندك يلقي برّ

كنت جاية وفاتحة حضني

كنت شايلة ألف إحساس جوا مني

.......وأما جيتلك

...شئ غريب حسيته فيك

حاسة إنك مش معايا

مش مشاعرك.....مش حنانك

حتي مش لمسة إيديك

ليه ماقولتش قبل ما اّجي إن قلبك فيه زحام؟!!؟

غير المقطع الاخير
الرائع برضه

Ahmed EIssa يقول...

اولا انا عندك علي طول..بامارة البوست اللي مكنتيش كتبتيه ..فاكره؟
ثانيا انا بتكلم عن فيلم الهروب من الجنة بتاع هند رستم وفريد الاطرش..انتي نسيتي الملحوظة بتاعة التعليق اللي كان عندي؟
متقوليش موضوع فاكرنا تاني ده..وياباش انت لاعب محترف من يومك
يلا سلام

elgharep يقول...

ليه كل الحزن ده
كلماتك جميلة
مليئة بالأسى
الغريب

Haitham Abu Akrab يقول...

بجد
وانتي عارفه
اني مش بجامل
.
.
.
.
احسن حاجه عملتيها
انك ولعتي
في المشاعر حريق
بس حريق
صعب جدا
جدا
جدا

SomeOne يقول...

مع ان مودك ده مخلي قصايدك

مش جامدة قوي زي زمان

بس مازالت قصائدك أجمل ما اقرء

في المدونات

بس لو ده طموحك يبقى انت افضل مدونة تكتب الشعر

انا شايف ان مستواكي طالع نازل

ومش ثابت

يا ريت تبصي للحياة نظرة عقلانية

وارمي ورا ظهرك بقى

خلينا نشوف ابداعك

تعرفي انت في القصايد السعيدة أجمد
بكتير

سلاماتي و احتراماتي

Music Gates يقول...

شنطة ذكريات

مع اني معرفش مش من الي بيبصوا في الشنطه دي بس مش عارف انا بسطلها ليه
دوري و اقوليلي الاجابه انتي اكتر واحده عارفه الاجابه

قصاقيص يقول...

Proid
والله يارامي حقك عليا.......أنا مش بكسل ولا بطنش أبدا والله......كل الحكاية إني بقالي يومين برة البيت ومافتحتش نت خالص
أنا اسفه جدا جدا جدا
وأتمني ان اعتذاري ليك علي الايميل يكون وصلك
وأوعدك من هنا ورايح مش هتتكرر تاني
وعموما ياعم مادام بتعمل بكلام جورج وسوف وسمية وبتقولي "سلف ودين" يبقي ردهالي و"خلص تار" علي رأي صابر الرباعي
نورتني ياجميل وبلاش زعل بقي

قصاقيص يقول...

ABDELRAHMAN AYYASH
الباشمهندس عبدالرحمن هنا بنفسه
ده إيه حزب المنصورة وأهلها اللي بدأ يتكون في مجتمع التدوين ده؟!!؟؟
نورتني جدا وميرسي علي كلامك الجميل ده
شرفتني
وبالذات انك ليك معزة خاصة...علي إسم السيد الوالد بقي!!!!0

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
هههههههههه
لسة فاكر موضوع البوست اللي ماكملش؟
أعمل ايه البلوجر يومها خنقني
وعموما ياباشا احرجتني بردك المدعم بالادلة والبراهين ده
وميرسي علي كلامك اللي بيرفع من روحي المعنوية وممكن يخليني افكر أحصل ميدو وحسام غالي علي توتنهام
نورتني بجد

قصاقيص يقول...

elgharep
يااااااااااااه
عاش من شاف كومنتاتك
بقالك كتير مانورتنيش
معلش لو كان الحزن والاسي اللي في القصيدة دايقوك
اكيد مكنتش اقصد
نورتني

قصاقيص يقول...

هيثم
طيب مادام شايف إنه حريق صعب كدة مش تبعتلي بيبسي أطفي بيه؟!!؟؟
كنت هزعل لو نفذت اللي في دماغك ومابقيتش تشرفني بزيارتك وكومنتاتك
سلااام

قصاقيص يقول...

شادي
متأخر تاني يادكتور؟ده كلام؟!!؟
شانا فعلا حاسة اني بقالي فترة زي التيار المتردد...معنديش حاجة ثابتة اكتب عنها علشان كدة بقالي كام بوست بنشر قصايد مكتوبة من شهور
أوعدك إني هحاول أكتب جديد بموود جديد
هبطل أبقي متردد...وهشوفلي فولت وأثبت عليه
......
بس رأيك هيهمني جدا لو كتبت بموو مختلف ومش هقبل منك تأخير
شرفتني

قصاقيص يقول...

copa
الحمدلله ان اللي جوا الشنطة قدر يشدك ويخليك تبصلها
يمكن ده عشان زوقي في اللي جوا الشنطةعجبك ...او جواها حاجة تشبه لحاجه عندك
عموما:الشنطة وتاجرة الشنطة...قصدي صاحبة الشنطة تحت أمرك
ميرسي علي زيارتك وعلي تعليقك الرقيق

غير معرف يقول...

القصيدة دى بجد بقى مالهاش حل
وانتى كمان مالكيش حل
ايه يابنتى دة
فعلا انا قدام فنانة بجد
سلام يا ميوية
Dr\Nashwa

قصاقيص يقول...

dr/nashwa
ميرسي ياحبيبتي
ربنا يخليكي.....ده بس من ذوقك
شرفتيني وأسعدتيني بتاني تعليق علي مدونتنا المتواضعه
سلام ياقمر

شمعى أسعد يقول...

فرحت بتعليقك عندى
على بوست كونى صديقة
وهزتنى كلمتك
"تصفيق حاد"
وجيت اطل عليكى
لقيت ان اللى يستاهل
تصفيق حاد فعلا هو انتى
انا فعلا بحتار اعلق على انهى بوست عندك
لان كل اشعارك العامية تحديدا
فيها انسيابية
وبحس فيها
انها السهل الممتنع
وتستاهلى فعلا انه يتم صنيفك
شاعرة حقيقية
مش مجرد حد هاوى
انا كمان بحب اقرا
شعر العامية
لشعراء محددين
اقدر اقولك
انهم زادوا واحد

قصاقيص يقول...

شمعي أسعد
معقول ياباشمهندس......بتزورني ومهتم
أنا بجد فرحت بزيارتك وتعليقك اوي
أنا اللي فرحت بتعليقك فعلا أوي
وميرسي علي الكلام الجميل ده .....الله يطمنك
أنا أسفه .........أنا عارفه إني إتأخرت في زيارتك كتير
بس إعذرني في تقصيري بقي معلش
نورتني وشرفتني
تحياتي
وسلامي للننوس الصغير القمر

BoTaNesToKeeSoo يقول...

سلاموو عليكوووو


ايه دا كله

بجد انا حسه انى وقعت على كنز


انا ناديت لاخواتى يقرو معايا الشعر ده


انا مستعجله وانا بقراه الوقتى بس ليكى عندى تعليق تانى

انا بس جاييه اقللك يسلم كى بوردك

قصاقيص يقول...

BoTaNesToKeeSoo
ميرسي علي الزيارة الجميله
تعليقك لذيذ جدا جدا وفرحني اوي لان كل كلمة في التعليق فرحانه بجد ومتفائله
تحياتي ليكي ولاخواتك اخ اخ واخت اخت
نورتوني وشرفتوا مدونتنا المتواضعه
ويارب دايما منورني

admelmasry يقول...

كلام الناس بصراحه قال كل اللي عايز اقوله
.
.
كنت باعتلك سلاماتي
مع هدي همسات .. يوم ما جيتي
يارب يكون وصل
.
.
تحياتي والسلام

حمامة يقول...

اخيراً يا مى
فينك من زمان كل يوم ادخل هنا ملقيش حاجة ..

بجد جامده جداً
من يوم قريتلك وانا بقول انتى فنانة

عجبنى اوى الحته دى

راجعة بالأحلام في شنطة.....مكسورين

حاسة إني كنت وياك من سنين

حاسة عُمري مش معايا

عدّي مني وف ساعات

شايفة نور الشمس ...يمكن
لسه عايشة ...برضه ممكن

.....لسه بتنفس ولكن

دافنة عُمري من سكات

......دافنة أحلامي اللي ماتت

جوا شنطة ذكريات


متتاخريش علينا تانى بقى

لكِ تحياتى :)

Reem يقول...

no commmmmmmmmmmmmmment
ولا اقولك هقول وخلاص جامدة جداااا بجد رائعة هايلة
استمرىىى

الخيط الرفيع يقول...

ياااااااااااااه اخيرا
انا سألت عليكي الزحمة والمترو وطوب الارض وكل ما اجي هنا صمت وسكون واختفاء
ايه يا بنتي وحشتيناجدا انا مصدقتش لما لقيت بوست


مش عارفة ليه كان غيابك قلقني جدا
طمنيني لاني مهتمه بيكي قوي

طبعا ما شفتش البوست لسه واكيد هعدي
تاني بس حبيت اسلم عليكي
ياللي بتخافي ترجعي للزحمة لوحدك

إنسان || Human يقول...

أنا مش هاقدر أقول حاجه بعد كل الكلام ده كله اللي اتقال...بجد بس خلاص

ساعه الغروب يقول...

كان نفسى اوى تكتبى تانى وكنت كل ما اجى والاقى نفس البوست كنت بحس انى فقدت حاجه مهمه اوى وغاليه اوى لانى ما عرفتش طريق البلوج الا قريب

بس لما قريت البوست قريت سطور جوايا كتير بحاول اداريها عنى بحاول ما اقراهاش ما اكتبهاش بحاو اعمل مش شايفاها

صدمنى كتير كلام
بجد بكيت اوى من جوايا وزى ما تكون دموعى عارفه انه دى الحظه المناسبه انسابت بدون اى انذارات

مش عارفه اشكرك ولا اقولك ربنا يسامحك
كل اللى اعرف اقوله انه اكتبى واكتبى واكتبى

نفسى اوى اقرا كل كلامك

ربنا معاكى ويكرمك بكل ما فيه الخر ليكى

محمد العدوي يقول...

وحشني المكان دا قوي ..

كل الود

Cleaning houses يقول...

تنظيف منازل
طرق للتخلص من الروائح الكريهة بالمنزل طرق التخلص من الفوضى بالمنزل ديكورات مطابخ طرق تنظيف منازل بالرياض في وقت قياسي طرق نقل اثاث بالرياض نصائح هامة عند عملية العزل