01‏/03‏/2007

هقفل الدفتر


هقفل الدفتر وأنام
بعد ما أكتب ع الورق حبة كلام
شعر جايز..... غيره جايز
بس أفضفض والسلام
بعد ماأرسم قلب مكسور ألف حته
بعد ما أكتب حرف إسمه وحرف إسمي وبيت ووردة
هقفل الدفتر عليهم...... وأرمي راسي ع المخدة
...... وأبكي وأحزن
....... وأما أخاف لتبان دموعي
هطفي نور الأوضة وأهرب جوا ضلمة بين ضلوعي
هستخبي جوا مني...... جوا إنسان ما أعرفوش
وأما هحلم .....هحلم إني وسط زحمة
تايهة بسأل عن ملامحي في الوشوش
وإن صحيت الصبح هجري ع المراية
حتي وشي جوا منها مابلمحوش
...... برضه عادي رغم إني
اللي شفته في المراية مش بيشبه حاجه مني
..... غصب عني
هجري واهرب للشوارع.....لسه جوايا الحنين
م الزحام هتطل قهوة....كنا فيها من سنين
...... زى عادتي
هجري ليها
وأستخبي في حضن كرسي م العيون المفتوحين
...... وأنسي نفسي
وأفتح الدفتر وأقلب بين سطوره
كل واحد في الرواية قام بدوره
كان بيخدع لما كنت في حضنه بكدب
كان بينسي بس عامل نفسه فاكر
كنت ببعد بس خايفه انه يتعب
كنت خايفه انه يحكم حكم يظلم
بس ناسيه ان خوفي حكمه أصعب
كل واحد قام بدوره في الروايه بإقتدار
زي كوكب في المدار
بس كان لازم نهاية
حقنا نرتاح شوية ... حقه يرتاح الستار
مش هفوق من ذكرياتي غير بدخان السجاير والزحام
...... وألقي نفسي في حضن كرسي
لسه بكتب في الكلام
أرجع أسأل عن ملامحي في الوشوش
وأجري وأهرب جوا عمر ماعشتهوش
وأطفي نور الأوضة وأهرب جوا إنسان ما أعرفوش
بعد ما أزهق م الكلام
هرمي راسي ع المخدة..... وأقفل الدفتر وانام

هناك 23 تعليقًا:

Ahmed EIssa يقول...

واضح انك فعلا كنتي محتاجة فترة راحة ..بس رجعتي اقوي من الاول

مقدرش اعلق بصراحة يامي..في حاجات الواحد بيدور علي كلام اقوي من الكلام عشان يوصف بيه بس ميلاقيش..بس بجد البوست ده عايز جايزه

رائع مذهل عبقري واوصفي من هنا لبكرة

Ahmed EIssa يقول...

تصدقي مخدتش بالي اني اول واحد يعلق...انا عايز جايزة بقي انا معملتهاش معاكي قبل كدة

معلش ياعم شادي سبقتك المرة دي

SomeOne يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه

ماشي يأبو حميد ولا يهمك
-----------------------------

مي

رائعة
رائعة
رائعة
رائعة
رائعة

من هنا لبكرة الصبح

مفيهاش غير غلطة واحدة

زي كوكب في المدار

متكلفة ومحشورة للقافية
-----------------------------
بغض النظر عن روعة القصيدة

بس دلالتها كبيرة وخطيرة

قصيدة بعنوان
دعوة للانحراف
بقلم مي عبد الرحمن

مي انصحك تعملي زيي وتحكي وتفضفضي مع اي حد
اي حد
طلعي كل اللي جواكي
مجرد انك تحكي
بيخليكي احسن
صدقيني
انا لسة مجرب الوصفة دي امبارح
واسئلي مجرب واسئلي طبيب

انا امبارح كان ممكن انتحر
او انحرف
بس فضفضت مع انسان معرفوش قوي

وبهديلك انت كمان اغنية محمد منير
عنقود العنب

منيش اخر حبيب يدخل مدينتك ولا حتكوني يوم اخر حبيبة
.......
مشروخ يا ناي متغنيليش
زعقك وجعني اه
ولا كفانيش
------------------

لما تسمعيها قوليلي
-----------
سلاماتي و احتراماتي

غير معرف يقول...

انا بعد ما قريت الشعر سقفت بجد والله
و الناس ضحكت عليا فى السايبر
.............................
ربنا يسامحك على الفضايح ديه!!!!ا
.....................
لو كان شعرك جاى من سيرة ذاتية
فاللى اقدر اقولهولك انك خسرتى الحب بس كسبتى الشعر
الحزن هو سيد المبدعين
الشعر هو صديق المجروحين الأمين
.....................
كنت عايز اختار كلام عجبنى فى القصيدة و اقولك عليه بس منفعش لأنها بجد كلها تحفة أدبية
.......................

basma saghir يقول...

الله..الله..
بجد حلوة موووت..تعرفي الحلو فيها ايه؟
انها حقيقية قوي..وبتلمس في الناس حاجات كتير
يعني ممكن اي حد يفتكر انها بتتكلم عليه هو
بصي انا مبعرفش اكتب تعليقات حلو بس احب اعلق على الي بيعجبني

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
إيه الكلام الجميل اللي انا مش قده ده.... ربنا يخليك
بالنسبة بقي لموضوع الجايزة فأوعدك لو أنا أخدتها هقدمهالك


شادي
صفي حساباتك انت وأبو حميد علي مهلكم
وميرسي لكلامك المشجع ده
أما حكاية"زى كوكب في المدار" فهي ممكن تكون متكلفه لكن أنا كنت قصدها مش "حاشياها"0
وعلي فكرة سمعت الاغنية وفضفضت ومفيش فايدة
شكراً

قصاقيص يقول...

أستاذي "عاشور"0
دايماً تعليقاتك الجميلة بتلمع الصغيرين اللي زيي
وربنا مايجيب فضايح.....الموضوع مش ناقص
الشئ الوحيد اللي اقدر اقولهولك ....."انا ماخسرتش حب لأني ماحطيتش احتمال واحد في المليون إني أكسب ...وماكسبتش شعر لأني فعلا أصبحت مؤمنة عن تجربة إن الحياة مفيهاش أي ضمانات"0
شكراً علي الشهادة الحلوة دي في حق القصيدة

بيسوو
الله ....الله
إيه التعليق الجميل ده
يارب دايما عند حسن ظنك

يا مراكبي يقول...

طبعا متشكر لزيارتك علشان بسببها إتعرفت على مدونتك الرقيقة

أنا الحاجة اللي مابقدرش أعملها هي كتابة الشعر العامي .. علشان كده بأعجب بأي شعر عامي ليه وزن وقافية .. أحييكي

أما موضوع البوست .. فهو ظريف جدا .. فيه كمية أنواع كتيرة من الهروب .. إنتي هربتي كتير قوي جوة القصيدة دي

raspoutine يقول...

أرجع أسأل عن ملامحي في الوشوش

وأجري وأهرب جوا عمر ماعشتهوش


بجد روعة

تحياتى

بقولم انتى لازم تبقى معانا يوم الجمعه فى الاوبرا عشان اللقاء التالت
ياريت تيجى بجد الميعاد الساعه 6 فى كافيتريا الاوبرا جنب مسرح الهناجر
لو هتيجى ابقى بلغينى بتعليق وانا هبعتلك التفاصيل وارقام موبيلاتنا على الايميل بتاعك

Haitham Abu Akrab يقول...

وأفتح الدفتر وأقلب بين سطوره

كل واحد في الرواية قام بدوره

كان بيخدع لما كنت في حضنه بكدب

كان بينسي بس عامل نفسه فاكر

كنت ببعد بس خايفه انه يتعب

كنت خايفه انه يحكم حكم يظلم

بس ناسيه ان خوفي حكمه أصعب
======


هو ده ايه بقي بالظبط
اعتقد انه منولوجج نفسي خطير جدا
عارفه ليه


لانه لخصتي فيه ببراعه حاله ممكن تكرر الف مره ف الليله

اخيرا عودتي يا بليه

أجدع واحد في الشارع يقول...

جميلة جدا

أحمد الشمسي يقول...

جميلة بجد...
بس حاولي تبعدي عن روج الزجل في كتبتك! حاولي تقربي أكثر من روح شعر العامية، مش ضروري تلتزمي بالقافية لدرجة انك تحشري كلمة (كوكب في المدار)!
بس برضه جميلة...
والله جميلة.

قصاقيص يقول...

يامراكبي
ميرسي ليك لان الشرف في الزيارة ليا انا
ومتشكرة علي التعليق الجميل ده

raspoutine
ميرسي جدا لزيارتك
وشكرا علي دعوتك ليا اني اكون معاكم....واتمني ان تفاصيل ردي تكون وصلتك ع الايميل
شكرا جدا

قصاقيص يقول...

هيثم
وحشتنا ياعم العيان ووحشتنا كومنتاتك
حمدالله بالسلامة
أخيرا عدت ياعقروب

أجدع واحد في الشارع
أشكرك

قصاقيص يقول...

د/أحمد الشمسي
مبروك التخرج أولاص والجايزة ثانياً
وميرسي علي رايك الجميل ...وصدقني انا بكتب من غير ما افكر في وزن ولا موسيقي... خايفه ادخل بحر الشعر العامي اغرق فيه...محتاج اقرا كتير اوى علي ما افهم اصوله... وانت عارف بقي ظروف الطب مع القرايه...!!!0
شرفتني

محض روح يقول...

ممممم
مش عرفه اقولك ايه كلامك حلو اوى وبجد معبر اوى حسيته وحسه انى انا الى قولت الكلام ده
وفعلا فهمتك لما علقتى عندى
لما قريت البوست بتاعك
تايهة بسأل عن ملامحي في الوشوش
وحسيتها اوى الكلمه ديه
كتير بننسى ملامحنا وبنسى كنا عملين ازاى
ويمكن لما بنبص للناس بنحاول تستعيد من نظرتهم لينا ملامحنا القديمه
اتمنى ليكى التوفيق
وبجد مبسوطه انى شوفت المدونه بتعتك

قصاقيص يقول...

محض روح
أشكرك جداً...وشرفتيني بالزيارة

أحمد سلامــة يقول...

حلوة يا مي قوي
بداتي القصيده بالنوم وبكل صياعة ادبيه حكيتلنا يومك من أوله لاخره
فلاش باك يعني على فلاش فوروورد
والله انتى بقيتي قادرة في الشعر العامي بجد
برافو الى النهاية
اه قبل ما انسى لازم طبعا أقولك على البيت اللي علق معايا :

وأطفي نور الأوضة وأهرب
جوا إنسان ما أعرفوش

قصاقيص يقول...

سلامة
لو مكنتش علقت علي القصيدة دي بالذات كنت قتلتك ياسلامة...لاسمح الله مش علشان حلوة ...لأ...علشان أنا بحبها جداً جداً وكنت مستنية رأيك اللي ماسمعتهوش
أه :ملحوظة: هعمل نفسي مش واخدة بالي من موضوع "صياعة"....." أدبية"0

Nour/Nour يقول...

السلام عليكم


اجمل دفتر قريت فيه احلي كلام

اينعم كلام كله الام وتعب وانين
لكن كلام بيعبر عن موهبة مافيش منها اتنين
موهبة فكرتني بكلام لصلاح جاهين
حتي لو مش مصدقين
شوفوا معايا ها الجملتين
للموهوبة الاديبة مي
اللي كلامها ما لو ذي



هقفل الدفتر وأنام

بعد ما أكتب ع الورق حبة كلام

شعر جايز..... غيره جايز

بس أفضفض والسلام


بجد يا مي ربنا يوفقك
كلام جميل اووووووووي


واحلي سلام

قصاقيص يقول...

nour/nour
الله الله الله
أنا كنت فاكرة نفسي هرد علي كومنتك...لكن لقيته قصيدة مش كومنت
مين فينا بقي دلوقت اللي يستحق لقب"فنان"؟؟!!؟؟
عموما أخجلتم تواضعنا بهذا الكومنت _أقصد القصيدة_أيها الفنان
وبرضه........أحلي سلام

غير معرف يقول...

قفل الدفتر عليهم...... وأرمي راسي ع المخدة
...... وأبكي وأحزن
....... وأما أخاف لتبان دموعي
هطفي نور الأوضة وأهرب جوا ضلمة بين ضلوعي
هستخبي جوا مني...... جوا إنسان ما أعرفوش
وأما هحلم .....هحلم إني وسط زحمة
تايهة بسأل عن ملامحي في الوشوش
وإن صحيت الصبح هجري ع المراية
حتي وشي جوا منها مابلمحوش
...... برضه عادي رغم إني
اللي شفته في المراية مش بيشبه حاجه مني
..... غصب عني

========

حالة متكررة موحده

بين كل اصحاب الحزن فى القلوب

بين كل المبدعين فى كل الدروب

بين كل انسان حابب يتوه يدوب

احب اقولك بجد انك اجمل ما فيكى حزنك وطريقة كتابتك

عارفة لو قولتلك بطلى حزن هبقى خسران اكيد عشان مش هشوف تحف ادبية زى دى

ميرسى جدا جدا جدااااا

قصاقيص يقول...

seef el 3ashk
كتير عليا أوى كومنتاتك الجميلة دي...يارب أكون استحقها بجد
وبعدين انا كده هبتدي أغير منك ياموهوب...كومنتاتك أشعار!!!0
ولو خايف ابطل حزن ماتقلقش.....لسه المشوار طوييييييييييييل
تحياتي