12‏/02‏/2007

شباك قديم


من تحت شباك كنا فيه عديت بشوق

إحساسي بيه خلاني من غير ما أنتبه...... بصيت لفوق

بتخيل اليوم اللي شفتك وإنت واقف تبتسم

والدنيا كانت لوحه حلوة بتترسم

كان النهار غير النهار

وكأن _حتي الشمس_خرجت م المدار

إحساس غريب إن القدر.......0

من بعد أوجاع ضمنا..... وإدانا حق الإختيار

إنت وأنا.......0

إخترنا نسكن بعضنا

ننسي الزمن ...... ننسي المكان

إخترنا وبأسلوبنا إحساس بالأمان..... غير البشر

إحساس ماترسمهوش صور

إحساس أكيد م المستحيل إني أوصفه

أتحدي لو كل اللغات...0

وصلت لكلمةتعرّفه

يمكن عشان يشبه كتير......0

لحظة دفا تحت المطر

بصيت لشباكنا اللي مقفول ع الحكاية

فاكر زمان.......؟!!؟

أنا كنت سميته "الملاذ"0

وإتعلقت عيني بشعاع الشمس مكسور ع القزاز

وبيسأله عن كل أبطال الروايه

إنت وأنا والبوم صور ومجلتين

وإذاعة هادية وذكريات......0

وورق كتبناه من سنين

أحلام جميلة في ليل مطر

بهرب في حضنك إنما.....0

بتضمنيي .... بنسي الخطر

بالرغم من ترحال أكيد شايله القدر

إنت وأنا عارفين حقيقة إننا....."أحباب سفر"0


فاتت سنين....0

وأنا لسه بيجيبني الحنين نفس المكان

بتأمله.....0

وأسرح وأدور عن خيالك في الحيطان

وأسكت دقيقة وأسأله.....0

لساه بيرجع زىّ مشتاق للأمان؟!!؟

لساه بيرجع يفتكر أحلام زمان؟!!؟

لساه بيرجع يفتكر لمسة إيديا.....؟!!؟

ولا الزمن خلاه نسي......0

مبقاش بيشتاق للحنان

مبقاش بيحلم لو نعود....0

مبقاش بيشتاق للوعود0

لهدية مني وكلمتين وعليها إمضا حرف ....."ميم"0

مبقاش بيشتاق تاني للنور والنسيم.....0

لساه بيرجع يفتكر......؟؟؟

ولا إتقفل ع الذكريات شباك قديم...؟؟!!؟؟

هناك 7 تعليقات:

SomeOne يقول...

هههههههههههههههههههه


بالعند فيك يا عاشور

ح احط كومنتات

بعدد ابيات القصيدة

سامحني يا مي

ابقي احذفيهم بعدين

SomeOne يقول...

طبعا و كالعادة قصيدة جميلة
أقصد رائعة

دي ترتيبها في أجمل قصايدك من وجهة نظري
التانية


انت استخدمتي في كلامك اسلوب التأكيد والتوضيح
وده جميل بس كررتيه كتير
بص برده عجبني

وعشان يوصلك شعوري ركزي كدة في الكلام ده

وكأن (حتي) الشمس_خرجت
(إخترنا (وبأسلوبنا
إحساس (أكيد) م المستحيل إني أوصفه
أتحدي لو كل اللغات
ترحال (أكي)د شايله القدر
لساه
لساه
لساه
مبقاش
مبقاش
مبقاش

مبقاش

-------------
ننسي الزمن ...... ننسي المكان

الزمن ولا الزمان؟؟
----------------


على فكرة
انا قعدت افكر كتير اشمعنى حرف الميم
بس ده مش غباء ولا سطل
ده لانك بالنسبة ليا
قصاقيص مشاعر


وكفاية كدة عشان مزعلش عاشور
دهع مهما كان صحبي وحبيبي

غير معرف يقول...

مالى النهرده
ايه اللى جرالى
الليله غير كل الليالى
نازل بدور فى الشوارع والبيت
على ذكرا كانت بينا مش ممكن تموت

وتحت شباكك بيرمينى الحنين
عمال اقدم خطوه وارجع خطوتين
اناعاوز اشوفك بس وامشى
من سكووووووووووت

شيفانى ولا مش شيفانى
انا الحبيب اللاولانى
سمعانى يالى فوق سمعانى
ولا حبيتى حدتانى

مستانى ولا مستنيا مين
انا كنت ناسى والله رجعنى الحنين

أحمد الشمسي يقول...

الفكرة المجردة فيها تشابه صحيح مع أغنية محمد محيي، بس التناول مختلف تماما!
أنا مع شادي في ان فيه تكرار لبعض الكلمات والمعاني، لكن مع ذلك تظل قصيدة جميلة!

Dr-SiNdbAd يقول...

إحساس أكيد م المستحيل إني أوصفه


أتحدي لو كل اللغات...0


وصلت لكلمةتعرّفه


يمكن عشان يشبه كتير......0


لحظة دفا تحت المطر

صعب اوى اوصف المشاعر دى باى كلام يا مى
اسلوب رائع وبيتطور كتير اوى وعلى فكرة هو ده الاسلوب اللى انتى بتتالقى فيه زيادة عن اللازم مع التالق اللى متعودينه
الى الامام دائما

قصاقيص يقول...

شادي
ياجماعة كده انتوا هتعاندوا بعض وانا هضيع في النص
اقولكم.... عندي اقتراح....هسيبلكم المدونة تعاندوا بعض فيها زى ماتحبوا واسرح انا بسميط وبيض وجبنه في المدونات التانيه
مسامحاك ياباشا وقلبي وربي راضيين عليك
ومستحيل امسحهم....بيتك ومطرحك

أشكرك علي نقدك للقصيدة.... وميرسي علي تقييمك الجميل
وعموما موضوع حرف الميم ده خليه سر بينا....."أنا إسمي محمد" كلام في سرك
هششششششششششششششش
ملحوظة: سيادتك وعاشور باشا علي راحتكم خااااااااالص


أسامة
الفروق بين احداث الاغنيه واحداث القصيدة .... اني مكنتش اعرف هو كان فوق ولا لأ ..... واني متأكدة انه حب حد تاني

د/أحمد الشمسي
ميرسي يادكتور علي زيارتك وعلي رايك في القصيدة

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
أولاً:ليك وحشه كبيرة
ثانياً:متأسفة علي إزعاج 4 الفجر اللي عملتهولك من كام يوم
ثالثاً: زعلانة منك أوى...لابقيت تزورني ولاحتي تزور المدونة
عموما......... شرفتني ومتشكرة بجد علي رأيك الجميل ده
ايوه كده ياراجل ارفع راسي وافتح نفسي