11‏/02‏/2007

كشف حســـــــــــــــــــاب


قبل ماتمشي..........0
قبل ماتخدك مني الزحمة.........0
قبل مايخدك صوت القطر.......0
قبل ماتخد مني في لحظة سنين العمر.......0
إلمس إيدي............0
حاول تعرف من رعشتها.......0
إيه جوايا من لمستها..........!!0
لو تقدر تفهم أوجاعي؟؟!..........أتحداك واحد في الألف
لو عاوز تعرف إيه هيا؟؟!............ هات عراف يقرالي الكف
يوصف حزني ويقرا حكايته
هيقولك من خط العمر........ 0
إنت بدايته ....وإنت الرحله.......... وإنت نهايته
إنك أجمل من أحلامي
لكن أبعد منهم برضه
إني بحبك قبل مااشوف الدنيا بعيني.............0
قبل ماقلبي يعرف نبضه
قلبي إختار أحضانك أرضه
هيقولك من كل خطوط الكف.......0
....ألف بحبك......
أويمكن أكتر من ألف

بترجاك تستني شوية
بترجاك تنسي الصفارة
تنسي الشنطة والجرنان
تنسي ضلوعك تاني ف يحضني
ولا نسيت أحلامنا زمان..؟؟!!؟
طيب أجل سفرك يوم أو حتي يومين
يمكن فيهم ترجع ذكري وتحيي سنين

بترجاك تستني دقايق.....ولا دي صعبة؟؟!!؟
ولا خلاص ده قرار بالغربة؟؟!!؟
وأنا عرفاك مش قلب بيرجع في قراره
برضه هترحل..... مهما أترجي
مهما سنين الحلم انهاروا

ناوي خلاص إن إنت تغيب؟؟!!؟
وهتتنازل عن أحلامنا.......؟!؟
لسه مُُصر تبيع أيامنا....؟؟!؟
وهترجع من تاني تدور علي حدوته....0
قصة جديدة وشوية أحلام مكبوته؟!؟
وأنا هرجع من تاني لدفتر كله كلام
هرجع للأحزان والذكري والأقلام
وأكتب .... وأكتب
وأنا بحضن فنجان القهوة ورافضة أنام
وأسجن قلبي في حضن مخدة....0
صاحية وبرسم في الأحلام......0
وأتأملهم.....0
وأجمعهم وسط دفاتري
وأسرح تاني مع الأيام......0
وأسبق وأجري.....0
وأنا بتخيل بكرة جديد...0
وردة وحلم وفرحة عيد
فكرك لسه راح أقدر أحلم....؟؟!؟
ولا خلاص.......... وإنت مسافر.........0
خدت معاك سر الأحلام؟؟!؟

انا عن نفسي هستناك......0
لو راح ترجع يوم في قرارك.........0
راح تلقاني......0
نفس مكان الذكري الأول...... لسه هناك
وإنت خلاص....... لو خدت قرارك إنك ترحل.....0
سافر يلا وخد وياك......0
كل مشاعرك أو أحلامك......0
هات أيامي وخد أيامك
بس إسمحلي...اّخر مرة هترجاك
قبل ماتمشي .... هاتلي اللي أنا سيباه جواك
دقة قلبي.......0
رعشة إيدي......0
صورتي اللي أنا سيباها في عينك.....0
ملمس جلدي.....0
وشفايفي الدافية علي جبينك....0
هاتهم وإرحل.......0
وأنا هديلك كل سنينك
علشان لو مش راجع تاني...........0
يبقي نهينا أي حساب كان بيني وبينك0

هناك 11 تعليقًا:

SomeOne يقول...

ولا زمان

وحشني مكاني في مقدمة الكومنتات

اروح اقرا القصيدة وارجعلك تاني

SomeOne يقول...

امممممممممم

مش عارف اقول ايه

طب انا ح اروح اقراها مرة كمان

فاصل و نواصل

SomeOne يقول...

اولا و كالعادة
القصيدة طبعا حلوة

بس مجرد مقريتها جالي شعور
بان حاجة من اتنين

يا اما
انت كلامك مبالغ فيه في وصف حالتك و احساسك

يا اما
انت مش قادرة توصفي احساسك اللي هو اعلى بكتير من الكلام اللي انت كاتباه

ده احساسي انا وجايز اكون مخطأ

بس انا قريتها تاني
واحساسي ده زاد مش قل

والله أعلم
:)

Ahmed EIssa يقول...

ليه نغمة الحزن في التلات بوستات اللي فاتت دي؟
الكلام احلي من اي تعليق بس التعليق الاهم ..ليه الحزن ده كله؟

أحمد سلامــة يقول...

حلوة قوي قوي الدخلة يا مي
والقصيده دي فيها كلمات إلزامية متعودين منك عليها زي
قبل ماتمشي ، أحلام مكبوته
كالعادة الموسيقى في القصيده طــاغية وجبارة
وزي ماقلتلك القصيدة بتتقري لاول مرة كأنها محفوظة
مش هسألك ليه الحزن ده لأن الطبيعي ان الشاعر يكون حزين
قبل ما أمشي

مش قلب بيرجع في قراره
مهما سنين الحلم انهاروا
***
لكن أبعد منهم برضه
قبل ماقلبي يعرف نبضه
قلبي إختار أحضانك أرضه

.........
دول مش ليكي
دول للي عايز يتعلم يكتب شعر
يا ريت يقرأ
سلام

غير معرف يقول...

ههههههههههههههه
ههههههههههههههه
ههههههههههههههه
والنبى يا مى لو عايزانى ابقى اعلقلك بجد ابعدى شادى عن كومنتاتك عشان انا والله كنت جاى هكتب حاجة مهمة لفتت نظرى نسيتها بعد ما خبطت فى شادى
الله يخرب بيتك يا شادى...ارحمنى

و كمان سلامة بيرمى كلمة عليا عشان يعلمنى الشعر و برضه هو لسة معلمنيش
و انا وراك لغاية متعلمنى
التذوق مش الكتابة
فهناك فرق

معلش يا مى انتى دايما واقعة من حساباتى فى الكومنتات
بس اعمل ايه فى العيال المستفزة ديه

مى؟
why u don't respect me?
سلامة؟
اوعى تنطق
الله يرحمك يا مارلون...و يرحم عقول القراء اللى بتحاول تفهم

قصاقيص يقول...

شادي
والله زمان
وحشتنا زياراتك
شادي
نلقاك بعد الفاصل مع تمنياتنا بمتعه المتابعه
شادي
الاحتمال التاني بلا شك...انا اعجز عن اني اكتب كل اللي جوايا
شادي
انت ملزوم قدامي باللي عاشور كان ناوي يقوله ولما اتكعبل غفي كومنتاتك نسيه


احمد عيسي
الحزن بالنسبالي اوفي من دمي ........ انا كل حاجه خانتي واتخلت الا هو......بيتهيالي حقه انه يكون اكتر حاجه اتكلم عنها
اشكرك

قصاقيص يقول...

سلامة
فيه في القصيدة بيت لازم تفضل فاكره.....ياتري عارف قصدي علي اي بيت؟؟!!؟
سلام

قصاقيص يقول...

عاشور
ياعم عاشور انت وشادي وسلامة اصحاب... انتوا حرين سوا.......وعموما يكفينا شرف زيارتك......0
الحاجه المهمة اللي كنت ناوي تقولها ...ياريت لو افتكرتها ماتترددش.....انا زاثقه من انك مش اللي بينسوا اوى
اما بالنسبه لموضوع اني" واقعة من حساباتك في الكومنتات" فلو السبب هو اللخفنة اللي عملوهالك شادي وسلامة فانا هقبل "صابر وراضي" اما لو لسبب تاني فمضطرة اقولك......انا عندي محاسب ممتاز ممكن يظبطلك حساباتك اللي بيقع منها حاجات دي..... ولو انك قلت قبل موضوع وقوعي من حساباتك كلمة" دايما" فاكيد الاحتمال الاول لاغي
عاشور؟
godfatherتصدق انا كرهت
شرفتني بالزيار يا استاذي واحنا اللي بنتعلم منك

Oma يقول...

على فكره جامده جداً القصيده...هي حزينه وكئيبه وبتقطع الواحد بس فيها رقه بردو وحنين كده غريب

احييك

قصاقيص يقول...

oma
من القلب للقلب........ قصيدة
شرفتيني