21‏/12‏/2006

إقرار


أقر أنا /



لايهم من أكون أنا فالأسماء في دولتنا بلاقيمة إلا إذا كانت " أسامي تخض" وتهتز لها الكراسي وتقوم لها الدنيا ولا تقعد " ولله الحمد أنا بالطبع لست منهم " إذن فلا داعي لتفاهة أحشو بها أسطر إقرارى.



التاريخ /



يوم من الأيام المتاشبهة التي نحيها في ظل من يصرون علي الحكم مادام في صدورهم قلوب تنبض _


" هاتها جمايل من عندك يارب "



الإقرار /



أقر بأن أتنازل عن جميع حقوقي الدستورية والاّدمية ولا أطالب بها مطلقاً ؛ وأن أؤدي واجباتي نحو


دولتي علي أكمل وجه مهما طلب مني " بالجزمة طبعاً...........مجبر أنا لا بطل"


وأقر بألا أطالب أبداً ببقاء الدعم أو بالتدخل للحد من جنون الأسعار أو رفع المرتبات ؛؛ وأن أركب الأتوبسات المزدحمة وأن مبتهج كأني في طائرتي الخاصة _ ده إن لقيت الأتوبيسات _ وإن لم أجد الأتوبيسات فهذا لايمنعني عن الذهاب لعملي وتأدية واجبي نحو باقي أفراد الشعب السعيد فأنا إن لم أجد الأتوبيس سأذهب لعملي سيراً علي الأقدام أو ركضاً حتي "" مش العمل عبادة.خلاص أعتبر نفسي أيام الهجرة وواخدها من مكة للمدينة مشي """ هو أيامها يعني كان فيه أتوبيسات؟؟!! ولا هي تلاكيك ؟؟!!"


أتعهد [ان أقبل أن يتم التحرش بإبنتي وزوجتي في الشوارع والمواصلات العامة دون أن احرك ساكناً،، " وهحط الجزمة في بؤى" لو تم القبض علي إبني " اللي مابيصليش _ الكيميجي" بتهمة إشتراكة في تنظيم إخواني


أقر بألا أقراء الجرائد أبداً_ رسمية كانت أو معارضة_وأن أشاهد في التلفزيون قنوات الفيديو كليب فقط دون أن أفكر مجرد التفكير في مشاهدة قناة إخبارية أو أي برنامج حواري"" وأتعب نفسي وأفكر ليه والدولة مظبطانا أفلام وكليبات عري تفتح النفس.ويجعله عامر"


أتعهد بأن أجعل كرامتي واّدميتي بل وبيتي إن لزم الأمر بالنسبة لكل من هم أعلي مني في الدولة بمثابة الحمام العمومي_ " يعني هما بيتعبوا علشانا وإحنا ما نساعدهمش يفكوا كبتهم؟؟!!"_


أقر [اني سوف أسجل كل خطابات السيد الرئيس وجلسات مجلسي الشعب والشورى علي أشرطة وأن استمع إليها في أيام الجمعة بدلاً من سورة " يس"........... بل وسأستعين بمدرس خصوصي ليقوم بتحفيظها لأولادي


" علشان يغيروا ريقهم عليها الصبح ويقولوها قبل مايذاكروا وقبل مايناموا"


وأقر بأني في أي دورة إنتخابية تنظمها وتشرف عليها الدولة حتي ولو كانت إنتخابات " رابطة البوابين " سوف أعطي صوتي لمن تشير الدولة بإصبعها الصغير عليه وليس رأيي فقط بل ورأي كل من لي ولاية عليه" غصب عن عين أبويا وأبوهم"


وأني إن توقف القلب النابض_إياه_ عن النبض سوف أخرج وأنظم مظاهرة اشجب فيها القدر الغادر الذي حرمنا منه ومن عهده السخي وأدين تحدي العناية السماوية لمصالحنا ومستقبلنا الباهر علي يديه " بس بشرط : : إن القلب اللي يمسكنا بعده يكون من نفس نسله الطاهر وإلا كده هيتهموني بالإلحاد والشيوعية ومش بعيد يسحلوني بتهمة قلب نظام الحكم"



وأن أظل ناسكاً عابداً في محراب الحكومة حامداً إياها وشاكراً لفضلها " عليا وعلي اللي خلفوني" ماحييت .......والحكومة علي ما أقول شهيد



وهذا إقرار مني بذلك


أنا المقهور أعلاه / " مواطن مصري"

هناك 9 تعليقات:

Amany Y. El-Saeed يقول...



مستحيييييييييييل يكون ده هو المواطن المصري في عنيكي يا مي؟؟؟؟ مهما كانت ظروفه وحشه...الإنسان إللي يرضى بالذل و الإهانه حتى لو في المقابل النفس إللي يحفظله حياته ميستحقش آدميته...و لو المواطن المصري كده فعلا مكونتيش إنت كتبتي البوست ده...بوست زعلني منك بجد...إزاي تقبلي إنك تشوفي المواطن المصري كده؟؟؟؟؟؟؟؟ هو لو كده فعلا كان زمان ده بلد مستقر وكل واحد راضي بحاله

قصاقيص يقول...

أماني
مش ده المواطن المصري في عنيا...الاحوال اسوأ بكتير بس انا ما حبيتش اطول وادخل في الغميق
هو انتي مش عايشة معانا ولا ايه؟؟؟ البلد مستقرر فعلا علشان الناس مبقتش تلبس الجزم في رجليها وبقت تحطها في بقها
ولا انتي من اللي مقتنعين بان" السكوت علامة الرضا" ؟؟؟

Amany Y. El-Saeed يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Amany Y. El-Saeed يقول...


في فرق بين السكوت للرضا يا مي...و السكوت للضعف...و لو هم فعلا ساكتين...فده مش دليل على الرضا...لا أبدا...هم أكيد يتمنوا حياه أكرم من كده بكتير...بس هم مقتنعين بحاجه تانيه خالص "رحم الله امرئ عرف قدر نفسه"...و مش عشان عايزين يحافظوا على حياتهم و كرامتهم إللي معندهمش غيرها...يبقى نجري و ندبحهم بسكاكينا...و نقول إنهم راضيين إنهم يتذلوا و يتهانوا ويتخدش حياءهم بسهوله كده...إللي أنا مقتنعه بيه...مش إن السكوت علامة الرضا...أنا مقتنعه إن محدش أبدا راضي عن الوضع ده...و لو الإنسان مبيتكلمش...فده أسوء وضع هو ممكن يكون عايشه...صدقيني يا مي...هو لو عارف إنه ممكن يعمل حاجه كان عمل...أنا مبشجعش سكوتهم...لكن ده مش معناه إني مقدَرش أسبابه...و إن كان من وجهة نظري أولى أوليات أي فرد هو وطنه...فده مش معناه إني أحب إن إنسان بطوله يقف قدام قوة ظالمه جباره لوحده...لأن النهايه محسومه مقدما...الثورة على الأوضاع متنفعش أبدا تكون فرديه...أو من فئه معينه...لأنها هتخمد و إن طالت وقفتها...الثورة لازم تكون كتلة مجتمعه من كل طبقات المجتمع...متخمدش إلا اما تحقق أهدافها

قصاقيص يقول...

اماني
مش حاسة انك ناقضتي نفسك في التعليقين؟؟
ماعلينا...انا المهم عندي هو كلمتك" بوست زعلني منك بجد" ياجميل احنا مانقدرش علي زعلك .....اختلاف الاراء لا يفسد للود قضية

Amany Y. El-Saeed يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Amany Y. El-Saeed يقول...



ميرسي يا مي على ذوقك
بس أنا مناقضتش نفسي في التعليقين و لا حاجه...و لو تقصدي إني بررت سكوت غالبية المصريين في التعليق التاني في حين إني قولت في الأول إن الإنسان إللي يرضى بالذل والإهانه حتى لو في المقابل النفس إللي بيحفظله حياته ميستحقش آدميته...فللتوضيح...بما إن التوقيع يفيد الرضا والإقرار بما هو موقع عليه فأنا أقصد من التعليق الأول إن لا يمكن يوقع على الإقرار ده إنسان عموما...و من التعليقين إنسان مصري خصوصا
وعلى رأيك...إختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضيه

Dr-SiNdbAd يقول...

بس هو انتو هتتخانقوا
مى ابعتيلى دفتر عنواين السجون عشان ابقى اجيبلك عيش وحلاوة هههههههههههههه
هتبقى توحشينا

قصاقيص يقول...

dr_sindbad
اكيد هتلاقيني في جونتاناموا مع بتوع القاعده
وخلي بالك ....."بحبها بالزتون"0
وانت هتوحشنا اكتر .......ومتنساش .......سجايري المفضله" كنت".....الاطة بقي تقول ايه؟!!؟؟