05‏/02‏/2008

قصــــاقــيــص مــشاعـــر


أحلام محبوسة بقالها كتير في خيال هلكان
وصور بهتانه علي الجدران
وشراع راجع بحكاوي سنين
وورق وأقلام
وكلام في كلام
قصاقيص مكتوبة بحبر حزين
قصاقيص إنسان
أنا عشرة قديمة مع الأحزان
أنا صورة إترسمت ابيض واسود مش ألوان
و اتسجنت في وشوش الملاييين
أحيانا بعرف نفسي بجد
وكتير بسألني :أنا أطلع مين؟
أنا قشة ساعات تكسرني الريح وتفوتني مفيش
وساعات بتحدي هموم الدنيا ماتكسرنيش
وساعات و ساعات
أنا أصلي كتاب......بقراني كتير ومابفهمنيش
فيه عشق اخترني وما اخترتوش
فيه عشق اخترته ومااخترنيش
سكنوني قلوب وسكنت قلوب
قتلوني كتير وحلفت لاعيش
وظلمت قلوب سامحوني خلاص
وقلوب لسها ماسامحتنيش
من يومها بحاول أنفسي ومالقيتنيش
أنا تايهه في حزني مع التايهين
ماعرفش بدأت السكة أزاي ولا هوصل فين
اللي أنا عارفاه
أنا قلب عجوز عمره دقيقتين...أقصد عشقين
والعشق التالت مش محسوب ضمن الحواديت
علشان جاي يسكن في ضلوعي من بعد خلاص ما بقيت شخابيط
وبقيت فزورة وشرحي يطول
مع انه في قلبي بقاله سنين عايش علي طول
أصل أنا رسماه من عمر بعيييد...علي آخر صفحه من الكشكول
ساكن في دفاتري بقاله كتير
فارس رحال من حضن حكاية من الأساطير
دورت عليه مع كل رواية من الإتنين كان مش موجود
وقابلته في اّخر مشواري في طريق مسدود
وياريته وصل من قبل ما أموت
من قبل ما أكون ناي من غير صوت
و عروسه ضعيفة علي المسرح سجناها خيوط

وياريته ماجاش...أو حتى فضل صورة في كشكول

أحسن ما يزود للقصاقيص إحساس مقتول
ما هو مش معقول
فارس يعشق حبة قصاقيص
و عروسة خشب من غير أحاسيس
وياريت وياريت
كان اّخر سطر من الحواديت
كان اّخر حلم سكن قصاقيص
واتقفل المسرح ع الحكايات...فركش...خلاويص
أنا لسه بضيع
والدنيا كمان بتعاند غاوية تبيع برخيص
وسألت كتير:مين اللي قتلني ؟ ومين خلاني أكون قصاقيص؟
مين اللي سجنًي في صورة وبهتت في البراويز؟
مين اللي سرقني من الأحلام؟
مين اللي سرق مني الأحاسيس؟
وبقالي كتييييييييير بستني الرد ولسه ماجاش

أنا يظهر ضعت ....ورحت فطيس

هناك 69 تعليقًا:

Ahmed EIssa يقول...

الف الف الف حمد الله علي سلامتك
واوعي تغيبي تاني علينا كدة

أنا قشة ساعات تكسرني الريح وتفوتني مفيش
وساعات بتحدي هموم الدنيا ماتكسرنيش

فكرتني بجملة اسراء اللي قالتها في بوست قبل كدة وعجباني جدا
احنا مابنتكسرش , احنا بنقع اه لكننا بنقوم تاني احنا زي طائر العنقاء لما بيتحرق, بنقوم من تحت الرماد أقوي من الأول

انتي ملخبطة...في فترة نقاهه نفسية...محتاجة نفس عميق وبصة تانية للدنيا ...بصة علي نص الكباية المليان..وبصة علي صورة للشمس تشوفيها شروق مش غروب

افتحي الشباك وحسي بنسمة الفجر الندية الساقعة علي وشك وابتسمي..انا حاسك كدة اتولدتي من جديد

وبلاش حكاية مين اللي قتلني ؟ ومين خلاني أكون قصاقيص؟
مين اللي سجنًي في صورة وبهتت في البراويز؟
مين اللي سرقني من الأحلام؟
مين اللي سرق مني الأحاسيس؟

يلايلا قدامك شغل كتير...العنكبوت والتراب ماليين الدنيا شمري بقي واديها تنفيض

متعرفيش انا سعيد قد ايه بجد انك رجعتي تاني...ومتقلقيش انتي مش لوحدك

البِـئرُ والظمّأْ يقول...

بوست هايل يا مي بجد
عوده قويه بجد




حمد الله على السلامه
متغبيش تاني



زيزي

hoda omran يقول...


أى ياصديقتى الجميلة العزيزة
حمد الله على سلامتك
أنا عن نفسى استمتعت بشكل
مش تخيليه
وتقوليلى موهبتى قلت
شكلك عاوزة تنضربى
:)
رائع يامى أنا هرجع تااااانى

أحمد سلامــة يقول...

حمدالله عالسلامة يا مي

HeBa يقول...

حمد الله على السلامة

أنا أول مرة أرد هنا بس أنا متابعة من مدة

صدقيني بجد أنا مش فاكرة أنا وصلت هنا من السيرش ولا من مدونة تانية

أنا بس فاكرة إن أول حاجة قريتها كانت "مش نسياك" وبعدها اتصفحت باقي البلوج وحبيته جدا وحبيت اسلوبك

وبعدين رجعت بصيت على تاريخ نشر مش نسياك لقيته بقاله مدة

وما عرفتش أنتي بطلتي كتابة ليه وبقيت كل فترة أدخل أشوف على أمل أني ألاقيكي دخلتي كتبتي حاجة جديدة

علشان كده فرحت جدا النهاردة لما شفت البوست بتاعك

عودة جميلة وقوية بس فيها مسحة تشاؤم

يعني رأيي المتواضع إن الأمل دايما موجود والحياة مش بتقف عند شخص أو عند تجربة معينة .. طبعا بتكون في أثار باقية جوانا بس الدايرة بتدور ونكمل

أسفة جدا أني طولت عليكي

وحمد الله على سلامتك

HeBa يقول...

حمد الله على السلامة

أنا أول مرة أرد هنا بس أنا متابعة من مدة

صدقيني بجد أنا مش فاكرة أنا وصلت هنا من السيرش ولا من مدونة تانية

أنا بس فاكرة إن أول حاجة قريتها كانت "مش نسياك" وبعدها اتصفحت باقي البلوج وحبيته جدا وحبيت اسلوبك

وبعدين رجعت بصيت على تاريخ نشر مش نسياك لقيته بقاله مدة

وما عرفتش أنتي بطلتي كتابة ليه وبقيت كل فترة أدخل أشوف على أمل أني ألاقيكي دخلتي كتبتي حاجة جديدة

علشان كده فرحت جدا النهاردة لما شفت البوست بتاعك

عودة جميلة وقوية بس فيها مسحة تشاؤم

يعني رأيي المتواضع إن الأمل دايما موجود والحياة مش بتقف عند شخص أو عند تجربة معينة .. طبعا بتكون في أثار باقية جوانا بس الدايرة بتدور ونكمل

أسفة جدا أني طولت عليكي

HeBa يقول...

حمد الله على السلامة

أنا أول مرة أرد هنا بس أنا متابعة من مدة

صدقيني بجد أنا مش فاكرة أنا وصلت هنا من السيرش ولا من مدونة تانية

أنا بس فاكرة إن أول حاجة قريتها كانت "مش نسياك" وبعدها اتصفحت باقي البلوج وحبيته جدا وحبيت اسلوبك

وبعدين رجعت بصيت على تاريخ نشر مش نسياك لقيته بقاله مدة

وما عرفتش أنتي بطلتي كتابة ليه وبقيت كل فترة أدخل أشوف على أمل أني ألاقيكي دخلتي كتبتي حاجة جديدة

علشان كده فرحت جدا النهاردة لما شفت البوست بتاعك

عودة جميلة وقوية بس فيها مسحة تشاؤم

يعني رأيي المتواضع إن الأمل دايما موجود والحياة مش بتقف عند شخص أو عند تجربة معينة .. طبعا بتكون في أثار باقية جوانا بس الدايرة بتدور ونكمل

أسفة جدا أني طولت عليكي

غير معرف يقول...

وياريته وصل من قبل ما أموت
من قبل ما أكون ناي من غير صوت
و عروسه ضعيفة علي المسرح سجناها خيوط

لية بتعتبري نفسك كدة

القصيدة جميلة
وعودة رائعة

الاسطى يقول...

يالهوىىىىىىىىى .. مى عبد الرحمن رجعت تانىىىىى
مايهمنيش دلوقتى كاتبة إيه ولا حتى ماكتبتيش .. المهم انك رجعتى .. و دا أكبر مكسب لكل المدونين
يا جماعة و للى ما يعرفشى مى دى أجمل شاعرة عامى و فصحى ممكن تقرى ليها قصايد و تحس إنها فعلا بتعبر عنك ..
من ساعة ما قريت تعليقك على بلوجى المتواضع -أوى - وانا قلبى ها يقف من الفرحة ..
عود أحمد ..
انا باعلق هنا من غير ما أقرى البوست للترحيب و بس ..
هاقرى و أرد عليكى ..
مع إنى عارف أوىىىىى و متأكمد إن اللى كتبتيه ها يعجبنى ...
سلام ... راجع تانى

الاسطى يقول...

ياااااااااااه على الكلام
إيه دا يا مى ماشفتش كده منك قبلكده أبدا..
حزن حزن حزن بطريقة غريبة ..
يابنتى حرام حاولى ترجعىة لنفسك تانى .. ترجعى حياتك زى الأول و كأنك ماجربتيش ولا انجرحتى ولا ولاولا ...
حتى لو كنتى تكدبى على نفسك
المهم انك تعيشى ..
بلاش يامى الحزن دا كله ..
الكلام اللى انتى كاتباه دا فوق الوصف ... جماله ما يتحكيش عليه .. منتهى الإبداع فى الكلام ..و الأوزان كمان
مثلا .. اكتر الحاجات اللى عجبتنى
********
قصاقيص مكتوبة بحبر حزين

وبقيت فزورة وشرحي يطول

أصل أنا رسماه من عمر بعيييد...علي آخر صفحه من الكشكول

وياريته وصل من قبل ما أموت
من قبل ما أكون ناي من غير صوت
و عروسه ضعيفة علي المسرح سجناها خيوط

مين اللي سرقني من الأحلام؟

***************
تعبيرات ولا أروع ... لمشاعر ولا أصعب ..
و الله صعبانة عليا اوى يا مى ..
راجعى نفسك.. و جربى تعيشى حياتك من جديد ..
حمد الله على السلامة يا مى ..
تحياتى

الاسطى يقول...

نسيت أقول صحيح ..
كالعادة يا مى ..
اختيارك لصور البوستا فى منتهى الروعة ...
الصورة معبرةاوى.. اوى اوى اوى اوى
دا مجرد تعبير عن اعجابى

يا مراكبي يقول...

عودة في منتهى القوة بغض النظر عن إنك فعلا بتوصفي نفسك الحقيقية بجد وألا لأ

لكن حقيقي كل المقاطع فيها قوة وشحنات معنوية عالية جدا .. ما فيش مقطع مستواه أقل من التاني

أحييكي جدا

محض روح يقول...

حمدالله على السلامه ياصديقتي العزيزه جدا
:)
وبعدين لما صاحبه المشاعر ديه كلها احاسيسها تموت امل احاسيس مين الي هتفضل

بصي يابيبي
انتي مشكلتك تتلخص في كلمتين
ديما بتدي كتييييييير اوي
بتستكتري على نفسك انك تخدي
فكري في مي
وحبيها اوي ابل ماتفكري في الي في محيط مي

ربنا معاكي ياقمر وترجعي احسن من زمان
:)

حسن ارابيسك يقول...

شاءت الأقدار في ليلتي هذه أن أعرج الى مدونة الراحل فارس رحمه الله واسكنه فسيح جناته
ومن قائمة اللينكات وقع نظري على رابط مدونتك وكان احساسي وراء اختيارها ودلفت الى مدونتك وأحمد الله ان احساسي كان على حق ولم يخذلني كالعادة وعندما قرأت بعض البوست الأول لكِ أعجبني كثيراً وذاد طمعي أن أنهل الكثير من روائعك وبالفعل قضيت ليلتي أمام مدونتك أعددت شاي بالنعناع وأشعلت غليوني وبدأت في مطالعة مدونتك من البداية الى النهاية

ت إمرأة مثل جميع نساء الدنيا
ذنب لايغفر
اللي بنا مصر
إهداء اللي الذي يعرف نفسه
فتح المزاد
من مذكرات موظف
حينها تلقاني
والزمان علي رحيل
النهر الجاف
حاجة حسيتها
لأنك مني
عندماً يوحدناإنشطار
أبياتـي
إهداء الي إخوانا البعدا
بم قد تفيد دموعنا
في الألبوم
عيد الضحية
إليكم
خاطرة
إليه
قد لا أسامح
جوا حضنك
علي شفتيك
غفران
الجرنان
عاشقة
وتـــر
صفحة وإنقلبت
كشف حسـاب
شباك قديم
لا يوجد رد من الطرف الأخر
حلم
هقفل الدفتر
فلاش باك
نهاية إتكررت
إعتزال
مـتـرو
ســؤال
أتحـداك
شنطة ذكريات
عطر
رسالة
حكماً مشمولاً بالتنفيذ
من علمك
إيماني
اّسفةُ حقاً
لحنُ بلا أوتار
عشق سعيد
كام تذكار
مش نسياك

والحقيقة أنا شديد الأعجاب بما دونتي وكتبتي وسعدت أن ليلتي لم تذهب سدى وأنني وقعت على ذلك الكنز القيم والثمين لذلك كان لزاماً علي أن أضيف رابط مدونتك الي مدونتي المتواضعة
ابدي اعجابي مرة أخرى بكل ما كتبتي وبالبوست الأخير على الأخص انه جوهرة لتاج ما دونتيه
فلكي تحياتي

yasmina يقول...

الحمد لله على السلامة يا مي
بجد كانت ليك وحشة
تعرفي يا رب وضعك يتحسن وشعورك انا فاهماه
لانه كثيرا ما اشعر بانني لا اعرف نفسي

هناك اغنية لكاظم اسمها حوار مع النفس لما اسمعها بحسها بتحكي عني
اسمعيها اكيد بتعجبك

تحياتي

Unknown يقول...

جميل اوي

جميل بجد

أتمني انها تكون فترة لخبطة وتعدي

zordeak يقول...

ألف حمد الله عالسلااااااااامة


قوية جدااااااا جداااااااااا

وسر قوتها فى انها حقيقية اوى

ومتجربة كمان


بس علشان خاطرنا لو لسه فى المود ده اطلعى منه حالا واتفائلى شوية

كلنا مرينا بذكريات وحشة جدا وافتكرنا ان كل حاجة جوانا اتكسرت

بس الزمن بيداوى كل حاجة

اكيد بيفضل شوية مرارة

بس مع الزمن كله بيتنسى

رجل من غمار الموالى يقول...

bرائعة جدا

بيجاسوس المصرى يقول...

لولولولولولولولوى

مى رجعت يارجالة
الله اكبر

يعنى لازم ابو تريكة يجيب البطولة علشان ترجعى تانى للتدوين


اتمنى بجد زى ما بيقول احمد عيسى انك تفتحى الشباك و حسى بنسمة الفجر و انتى فاهمة قصدى ايه
و ابقا طمننا عليكى

soma يقول...

شعرك ممتع..أنا بدخل هنا من زمان بس كل مره كنت بفضل اقرا وأكسل أرد وأفضل استمتع بشعرك أحسن

**************************
عودة قويه جداااا
مش عارفه اختار اجمل مقطع لأن كل المقاطع أحلى من بعضها بس كلها حزن..بس مادام كتبتى وعبرتى عن حزنك أكيد هتخرجى من الحالة دى اقوى واحسن وكونك كتبتى وعبرتى عن نفسك اكيد انتى دلوقتى احسن
*************************

بس ممكن اقولك المقاطع اللى لمست قلبى بجد

أحيانا بعرف نفسي بجد
وكتير بسألني :أنا أطلع مين؟
أنا قشة ساعات تكسرني الريح وتفوتني مفيش
وساعات بتحدي هموم الدنيا ماتكسرنيش
وساعات و ساعات
أنا أصلي كتاب......بقراني كتير ومابفهمنيش


أنا قلب عجوز عمره دقيقتين...أقصد عشقين
والعشق التالت مش محسوب ضمن الحواديت
علشان جاي يسكن في ضلوعي من بعد خلاص ما بقيت شخابيط
وبقيت فزورة وشرحي يطول
مع انه في قلبي بقاله سنين عايش علي طول
أصل أنا رسماه من عمر بعيييد...علي آخر صفحه من الكشكول


فارس رحال من حضن حكاية من الأساطير
دورت عليه مع كل رواية من الإتنين كان مش موجود
وقابلته في اّخر مشواري في طريق مسدود


من قبل ما أكون ناي من غير صوت
و عروسه ضعيفة علي المسرح سجناها خيوط
وياريته ماجاش...أو حتى فضل صورة في كشكول


فارس يعشق حبة قصاقيص
و عروسة خشب من غير أحاسيس

انا لو عليا هعمل كوبى للقصيده كلها مش هسيب منها كلمه

*********

بستمتع دايما بشعرك بجد ومتغبيش تانى

نورتى الدنيا

feeling يقول...

اللي أنا عارفاه
أنا قلب عجوز عمره دقيقتين...أقصد عشقين
والعشق التالت مش محسوب ضمن الحواديت
علشان جاي يسكن في ضلوعي من بعد خلاص ما بقيت شخابيط
وبقيت فزورة وشرحي يطول
مع انه في قلبي بقاله سنين عايش علي طول
أصل أنا رسماه من عمر بعيييد...علي آخر صفحه من الكشكول
ساكن في دفاتري بقاله كتير
فارس رحال من حضن حكاية من الأساطير
دورت عليه مع كل رواية من الإتنين كان مش موجود
وقابلته في اّخر مشواري في طريق مسدود
.............
المقطع دا عميق وحاسة فية
!!جدا
.............
الحمدلله على السلامة
انت بصراحة مشكلة كبييرة
لانك تعبتينا لاحد مارجعتى
سعيدة برجوعك وياريت ماتغيبى تانى
كنت بستمرار ادخل مدونتك وانا حاسة
ان راح يجى يوم وترجعى عارفة لية؟
اللى عندها المشاعر الجميلة
والاحساس الراقى اكيد صعب
تتوقف عن انها تسعدنا بى اجمل قصايص مشاعر
يارب يسعد قلبك
قولى آمين

Rosa يقول...

مي حمدالله على السلاااااااااااااااااااامه
بجد فرحانه فرحانه فرحانه لرجوعك
ماتعمليهاش تاني بقى بليز
:) :) :)
---------------
وسألت كتير:مين اللي قتلني ؟ ومين خلاني أكون قصاقيص؟
مين اللي سجنًي في صورة وبهتت في البراويز؟
مين اللي سرقني من الأحلام؟
مين اللي سرق مني الأحاسيس؟
وبقالي كتييييييييير بستني الرد ولسه ماجاش


أنا يظهر ضعت ....ورحت فطيس

أسئله مالهاش اجابه يا مي لو فضلنا نسئلها من هنا لأأخر العمر مش هيكون ليها اجابه
أصل الي بيقتل و بيجرح و بيسرق مش هايسبلنا الفرصه اننا نلاقي حتى راحتنا في اجابه
الف حمدالله على سلامتك يا جميل :)

basma saghir يقول...

بصراحة كدة معتقدش ان ممكن حد يسرق منك الاحاسيس...علشان احاسيسك قوية ومؤثرة فوق ماتتخيلي

بجد بجد..كان في حاجة ناقصة وانتي غايبة لانك كنتي من ضمن المدونات الي لازم اعدي عليها كل يوم..وكل يوم كنت باجي ومش بلاقيكي بس انتي فرحتيني قوي النهاردة فعلا يامي مش بعرف اتكلم قوي عن حاجة عجبتني قوي كدة..يمكن بحس اني لو اتكلمت مش هقدر اوفيها

مش عارفة بقى..الي اعرفه ان انتي ليكي وحشة كبيرة جدا ولازم تفتكري دايما ان كلامك بيأثر في ناس كتير لو مكنتيش تعرفيهم ولا هما يعرفوكي شخصيا علشان كدة غلط كبير قوي انك تبعدي مرة واحدة كدة..الناس مستنية الجرعة يا حاجة مي :)

حمد لله على سلامتك

نعمة يقول...

حساسة قوي..يمكن مفرطة في الحساسية كمان بس معتقدش ان في حد ممكن يسرق الاحاسيس والعقل زي انتي مابتعملي

انا بحب اقرالك جدا وغيابك عمل معايا فرق كبير..يمكن مش هتعرفي كلامك بيأثر قد ايه في الناس غير لما تغيبي فترة وترجعي تلاقي ناس كتير مستنياك وبتسأل عليكي

إنسان || Human يقول...

حمدالله على السلام ايه الغيبة الطويلة دي
الصراحة
no comment
راجعه بقوة وكلمات استطعتي أن تجعلي منها بالفعل حيه تنبض بالحياة والمشاعر

إنسان || Human يقول...

الصراحة الكلمات مفعمة بالأحاسيس والمشاعر الرائعة
وفعلاً عودة قوية وأتمنى الغيبة الطويلة دي ماتتكررش وحمدالله على السلامة

Haitham Abu Akrab يقول...

والنعمه يا اختي لو الواحد عارف ان الزغروطه هتوصلك لكان زغرط من زماااااااااااااااااااااااااااان



حمد الله ع السلامه انا برضه رجعت

الفارس الملثم يقول...

سواء كانت هذه قصاقيص او خاطرة فهي بحد اكثر من روعة , ومش كتير الخواطر اللي بالعامية اللي تجبرك علي احترامها مثل هذا العمل التحفة حقيقي

تقبلي مروري

ساعه الغروب يقول...

انا اول مره اجى هنا
وبجد ندمانه اوى انى مش جيت من زمان

ماشاء الله بجد

كلماتك وصلت اوى لانها صادقه اوى

اسمحيلى انى اضيف اللينك عندى

انا اسفه لانى مش عارفه اقول اى حاجه دلوقتى فعلا
فاسمحيلى ابقى اجى تانى

شكرا ليكى اوووووووووووووى بجد

اوووووووووووووى

غير معرف يقول...

السلام عليكم

مي
اقصد يا أحلي قصاقيص مشاعر انا قابلتها وعشتها وحسيتها


اولا الف حمداللة علي سلامتك وبجد انا فرحانة جدا لرجوعك واكيد مش انا بس
لاء كل الناس اللي تحب التدوين



ثانيا البوست دا
انا مش حد علشان اقدر اعلق عليه
غير بالتصفيق والدموع من شدة الاحساس اللي بينطق مع الكلام


بس لازم اقولك برده
ان قصايص المشاعر دي
احلي مافيها انها بتملك كل المشاعر الجميلة الطيبة
اللي لازم تستخدمها صح

ولازم القصاقيص دي تكون في جانب القوة مش العكس


بس تصدقي انا من فرحتي برجوعك
مش قادرة اعلق علي الكلام المكتوب بوضوح

لاني حاليا سعيدة جدا برجوعك الجميل دا والبوست شجن

لخبطتي مشاعرنا ياست مي

وياتري عملتي ايه ؟؟؟؟
اتمني يكون ربنا وفقك
يارب
سلام
Nour/Nour

Rushdy Kamel يقول...

يااه
انا كنت خلاص فقدت الامل

بس النهاردة دخلت بالصدفة لقيتك رجعتي

حمدالله بالسلامة

ورجعتيني تاني للكلام الجميل اللي ملهوش حل

دينا فهمي يقول...

مي
أنا أول مرة آجي مدونتك
وعرفت بجد إن كان فايتني كتير
دي أول حاجة عايزة أقولهالك

تاني حاجة بأه
الكلام اللي انتي كاتباه هنا ده لو حقيقي يبأى لازم تقري كلامي اللي جاي كويس وتؤمني بيه
ولو مش حقيقي يبأى خلاص خلي الكلام ده لحد تاني (:

انتي بتحكي حكاية أنا حسة بيها جدااااااااا لأن أنا عشت في حاجة شبه كده أوي
اللي عايزلكي تؤمني بيه بجد ونفسي الناس كلها كمان ان احنا بعد عز اليأس والتعب والوجع وفقدان الأمل ده هنرجع تاني زي الأول وأحسن
المشكلة ان احنا ساعتها بنبأى حسين ان قلبنا عمره ما هيرجع حتة واحدة على بعضه تاني بعد ما اتهرى
لكن والله العظيم بتحصل
وحصلت معايا أنا شخصيا
كنت خلااااااص فاقدة الأمل في اني أقدر أحب تاني بعد ما اتهلكت
وكان لما حد يقعد يقوللي بصي لقدام وانسي وهتبأى كويسة والكلام ده كنت بقول بيني وبين نفسي اه صحيح ما هو اللي مايعرفش يقول عدس
لكن طلع العدس اللي بيقولوه ده هو الصح
بس الموضوع بيبأى محتاج مننا شوية صبر وقوة احتمال

قصاقيص يقول...

أحمد عيسي
............
الله يسلمك
طبعا مش محتاجة أقولك إن الإيميل الجميل
اللي بعتهوللي كان هو السبب في إني أرجع التدوين
الفضل لرقتك وإهتمامك بجد
..............
احنا مابنتكسرش , احنا بنقع اه لكننا بنقوم تاني احنا زي طائر العنقاء لما بيتحرق, بنقوم من تحت الرماد أقوي من الأول
معاها حق إسراء وبجد جمله تستاهل انك تفضل فاكرها
..............
أوعدك إني هفتح الشباك وهحس بنسمة الفجر الندية الساقعه علي وشي وهبتسم لاني فعلا غتولدت من جديد
شكرا اوي ليك واسفه علي إختفائي
تحياتي

قصاقيص يقول...

Meekness !!!
...............
الله يسلمك يازيزي
وميرسي علي متابعتك ورقة تعليقك
نورتيني

قصاقيص يقول...

همسات
::::::::::
الرقيقة دائما :هدي
فحتيني بتعليقك اوي ياهدي
ويارب تكوني مش بتجاملي ياصديقتي
وعلي فكرة من ساعة مالقية كومنتك بستناكي ترجعي تاني ومارجعتيش
احنا هنحمرق ولا إيه؟؟!!!؟
هههههههههه
نورتيني ياقمر

قصاقيص يقول...

أحمدسلامة
............
الله يسلمك يادكتور

قصاقيص يقول...

Heba
::::::::::
الله يسلمك ياهبة
وبجد يشرفني دخلوك المدونة اي ما كان الطريق اللي وصلتي ليها من خلاله
تعليقك اسعدني بجد ومتابعتك اسعدتني اكتر
انا معاكي ان الامل موجود بس احيانا مع الايمان بالامل بتكون الرغبة في التعبير عن الواقع قويه اوي فبنكتب الصورة علي حقيقتها
نورتيني بجد
وانتي ماطولتيش ولاحاجه ياست الكل
يارب دايما منوراني
تحياتي

قصاقيص يقول...

مصطفي السيد سمير
:::::::::::::::::::
دي اول زيارة منك تنال شرفها مدونتي المتواضعه
ياربد دايما منورني ومنورها


بعتبر نفسي كده لان ده الزاقع او ع الاقل كان الواقع لحد ايام قليله عدت
نورتني وميرسي ليك

قصاقيص يقول...

الأسطي
::::::::
العزيز أحمد حمزة
أخبارك ايه بجد لكومنتاتك وحشة كبيرة
دايما كده بترفع من روحي المعنوية
يارب اكون بستاهل كل المدح والكلام الجميل ده وخصوصا لما يكون طالع من شاعر موهوب زيك
.....ربنا يخليك يامصيتني.....
...............
بجد انا سعيدة جدا ان القصيدة عجبتك وبالذات المقاطع اللي كتبتها في كومنتك
.
.
حتي الصورة عجباك؟؟!!!؟ ربنا يخليك يا احمد
يارب دايما منورني كده ورافع من معنوياتي
ههههههههه
نورتني

قصاقيص يقول...

يامراكبي
::::::::::::::::
اولا: منورني
ثانيا: انا بجد فرحت ان حضرتك لازلت مهتم بالمدونة المتواضعه بتاعتي وبتتابعها ده شرف ليه بجد
ثالثا: اخيرا سبتلي كومنت من غير ماتقوللي فيه ان فيه كسور في القصيدة ده بجد شئ أسعدني جدا إن القصيدة عند حسن تذوقك وتقييمك من حيث الاحاسيس والكتابه..بجد ربنا يخليك
رابعا: من حيث الوصف فهي نفسي الحقيقية فعلا ويمكن ده سبب قوة القصيدة.......تقدر تقول انها من العمق
...........
تحياتي ونورتني ويارب دايما منورني

انكسارات .. احمد البوهى يقول...

اولا ... سعدت بعودتك جدا لانى كنت فى انتظار جديدك .. رغم ان ارشيف مدونتك لا يقل روعة عن هذه القصيدة
ـــ
ثانيا ... ارى فى اعمالك عمنق فى الفكرة وتمكن فى الموهبة واجمل ما يميزها انها تنم عن طبع وليس تطبع فانتى تنهلين من بحر الشعر دون عناء
ــ
ثالثا ... قصيدتك هذه تحمل فى ثناياها سمو الفكرة صدق الاحساس وعمق الاثر
ــــ
لكى تمنياتى بالخير
ولكى تحياتى

aya mohamed يقول...

بجد مش مصدقه
منوره الدنيا يا مى وحشتينا جدا
انا كنت بدخل اقرا بوستات عجبانى اوى هنا وعلى امل انى الاقى حاجه جديدة منك
مش تعملى كده تانى بيوحشنا كلامك
ده انا بطلت اكتب شعر وبقيت بقرالكى
من جمال كلامك ورقه مشاعرك
___________
البوست ده تحفه بجد مش قادرة اوصفلك قد ايه جميل ويمس القلب زى كل كلامك
المقطع ده هزنى اوى
أنا قشة ساعات تكسرني الريح وتفوتني مفيش
وساعات بتحدي هموم الدنيا ماتكسرنيش
وساعات و ساعات
أنا أصلي كتاب......بقراني كتير ومابفهمنيش
كلامك جاااااااامد يا مى
ربنا يوفقك يا قمر وكل ايامك تبقى فرح وهنا ان شاء الله

عـمـرو قـطامـش يقول...

ندعو سيادتكم لحضور العرض المسرحى "انت دايس على قلبى" لفريق المسحراتى على مسرح روابط بجوار طلعت حرب من يوم 5 مارس حتى 12 مارس و الدعوه عامه

عـمـرو قـطامـش يقول...

حمدا لله على السلامة

dandana يقول...

دا كسف حساب...
ولا كشف غياب....


قتلوني كتير وحلفت لاعيش
خلاص ..مافيش كلام بعدها


يمكن حسيت زى ما الكل حس...ان كلامك المرة دى بالذات مرتبط بيكى...


خدى بالك من نفسك...
هادعيلك وانا بصلى...ربنا يهدى سرك


طبعا القصيدة حلوة..وممتازة...

يمكن الالم بيولد الابداع

اهم حاجة انك موجودة تانى...وفرحتينى تانى..

dandana يقول...

بما انك حاجبة التعليقات...
دا رقمى الجديد..
0166864951...انا بعتهولك اوف لاين من زمان بس توقعت انك بغيبتك دى كلها ماشوفتيهوش

ياريت تتصلى او تبعتيلى رسالة..عشان وحشتينى

حزيــــــــــــــــــن يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك يا بنت عمى
طبعا اكيد انت عارفه ان ابن عمك سأل عليك فى مدونتك كتير جدا
وانا جيت من بدرى اوى وقريت القصيده كتير واتأثرت لدرجه خلتنى معرفش اعلق ساعتها
وجيت تانى وبردو معلقتش
بصراحه كلماتك معبره جدا عن حاله شعوريه بتمس اى حد يقراها حتى لو معشهاش قبل كده
الاسلوب عفوى وبياخد الواحد معاه
وبتبتكرى مزج ما بين القوافى فتحسى ان الكلام كله شعر مش شطور او تفعيلات
حقيقى خلتيينى احس ان فى شعراء كتير شباب افضل منى على الساحه
ابن عمك

hoda omran يقول...


أنا جيت تانى ياقمر
والله كل يوم أدخل اقرا هنا
اوعى تعملى الحركة دى تانى بقة
لأحسن تغطسى مرة مش نعرف نجيبك
:))

اسامة يس يقول...

ايه دا ..
بسم الله ما شاء الله

تدفق من الروح المنهمر هطولاً ... انهمارا شجي عذب دافئ ...
مع موسيقى تجعل القارئ يطرب مع الأبيات...

دامت موهبتك...
خالص تحياتي

حمامة يقول...

حاسة انه اجمل كلام قريته ف حياتى
بجد وبدون مبالغة
جميل جداًَ واجمل ما فيه بساطته

أنا قلب عجوز عمره دقيقتين...أقصد عشقين
والعشق التالت مش محسوب ضمن الحواديت
علشان جاي يسكن في ضلوعي من بعد خلاص ما بقيت شخابيط


الجزء ده عايزة اقولك بجد انى مريت بشبه الحالة دى بس صدقينى لو حاجة تستاهل يبقى ليه لأ
سيبى قلبك يتنفس اكيد محتاج نسمة هوا

:)

عبسميع يقول...

طبعًا انا قلتلك رأي في القصيدة قبل كده
بس دا ميمنعش اني بسجل اعجابي مرة تانية

تحياتي
محمد

غير معرف يقول...

انا يمكن مليش بلوج لكن بعتلك رسايل كتير على ايميلك انا مش هقول معجب بيك انا هقول يارب يارب يارب فيوم مالايام اقدر اشوفك واتكلم معاكى انتى متعرفيش انتى غيرتى حياتى ازاى يارب تردى عليا وتدينى فرصه اشرحلك حجات مهمه اوى norabdou914@hotmail.com

محمد العدوي يقول...

وأنا مبسوط اني جيت هنا لقيت حاجة بعد ما ظنتت يوما ان الارض بطلت تدور هنا ايضا ..


كل الود

غير معرف يقول...

اولا حمد لله على السلامه ومش عارف ايه الغيبه الطويله دى
ثانيا كالعاده جميل جدا البوست ومش عارف بتقدرى تكتبى قصايد طويله كده ازاى
ثالثا لو انت عندك قصايد كتير مبتفكريش تصدرى ديوان؟؟

إبـراهيم ... يقول...

وحشيــنــاااا يا مي ....

حلوووة قوي القصيدة، ودي تكون أي حد ف الدنيــا غيرك ع فكـرة
........

تحياتي، وخلينا نشوووفـــك

حازم ربيع يقول...

انا يظهر ضعت ورحت فطيس
تعبير رائع
وبسيط

ويعد فنالة
طيبة
لمسرحية الحكى الشعرى
المتميز الذى قدمتيه
-------------------------
-----------------
مدونة ممتازة
وشاعرة تملك ناصية البنان
-------------------------
--------------
تقبلى مرورى
حازم ربيع

dida يقول...

اولا احب احيكي علي الاسلوب الجميل ده و اقولك ان ده السهل الممتنع زي ما بقولوا كده ربنا معاكي .

~ISLAM~ يقول...

يالهوووووووووووى على الكلام
انتى مش ممكن يا بنتى
بجد بجد الكلام ده رهيب جميل فظيع
مش عارف اوصفه بأيه
انا بكتب شعر برده بس متقدريش تقولى
انا حسيت القصيده دى اد ايه
بجد يسلم احساسك
ربنا يوفقك وتستمرى فى الابداع ده
ثانكس يا مى

WhItE HeArT يقول...

ان حبيت اتكلم على اللهجه الشعريه فمقدرش اقول غير رائع وان اتكلمت عن الاحساس هقول نفس الكلمه لكن الهدف من الكتابه انتي بتوصفي ضعفك بمنتهى البراعه قدرتي توصفي انك ضعيفه في كل الكلام لكن للأمانه انتي قلتي


وساعات بتحدي هموم الدنيا ماتكسرنيش


لكن تفتكري اللي هيقرا الكلام هيفتكر الجمله دي مع كمية الضعف وله هينسى

انا انسان بكره الضعف جدا جدا وحبيت الجمله اللي فوق

تحياتي

secret-love يقول...

الموضوع رائع بس الحزن مليه
خلى الامل عنوانك
خلى السعاده شعارك
وابعدى عن الحزن واده ظهرك ليه تحياتى ليكى بجد كلامك اثر فيا اوى
تحياتى

Ahmed EIssa يقول...

انت ياعم انت وبعدين يعني؟؟؟

yasmina يقول...

انت فين يا بنتي بعد ما قلنا رجعتي

سلامي

ساعه الغروب يقول...

لا بجد مش هينفع كدا ارجوكى بجد انا عايزه اقرالك تانى وكمان وكتير اوى


ارجو بجد انه ما دى ما تكونش مجرد عوده مؤقته

ارجوكى قولى انك بخير بس مشغوله

منتظره بجد كتاباتك اوووووووى

ما تتخيليش اد ايه قريت كلمات هنا بجد لمستنى اوى

يا رب تكونى بخير

vision يقول...

لولولولولولولولولولولولوىىىىىىىىىىى

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

بجد وهميه وحمدلله بالسلاامه اهو احنا كده الناس القديمه نقطع سوى ونرجع سوى

وحشنى هنا جدا ووحشتنى القصايد بتاعتك يا جميله بجد انا فرحانه انك رجعتى بالجمال ده......اوعدينى بأه انى هلااقى بوست كل شويه اقراه الصبح مع الشاى بلبن بتاعى......ولكم باك يا جميله

شمعى أسعد يقول...

مى
ازيك
مبروك رجوعك
ده حاجة تسعد ناس كتير
على فكرة لقيت حرامى اسمه هشام الحناوى
بيسرق اشعارك
وعامل جروب ع الفيس بوك
نشر فيه قصيدة
نزل ستاير مسرحك
وده لينك الجروب
http://www.facebook.com/group.php?gid=9642584801
وده لينك مدونته
http://el7enawy.blogspot.com/

the future يقول...

انا معجب جدا بيكى و اقصى حلم فى حياتى انك تقبلى تتجوزينى ىا ريت تزورينى

غير معرف يقول...

انا بحيكى على ابداعك الرائع والدائم والمتميز...واحساسك الى دايما الى بيمس قلببى

الاسطى يقول...

هى دى بس اللى هانت عليكى تعمليلها بابليش تانى ..؟
دا انتى بخيلة أوى ..
يابنت الحلال هاتيلنا القديم كله ..
بس دى وحشتنى أوى ..
قصاقيص مشاعر ..
مع إنى حافظها عن ظهر قلب ..
تحياتى

Cleaning houses يقول...

خدمات منزلية بالدمام
شركة نقل عفش بالرياض عزل خزانات بالرياض شركة رش مبيدات بالرياض رش مبيد بالرياض شركة فحص بالرياض شركة ترميم بالرياض شركة كشف تسربات المياه بالرياض